اشرف غنی: سیاست ما مبتنی بر صلح و هماهنگی است/ همه تصمیمات لویه جرگه عملی می شوند

  • انتشار: ۱۹ اسد ۱۳۹۹
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 91296

اشرف غنی، رئیس جمهور لحظاتی پیش از نشست اختتامیه لویه جرگه مشورتی صلح تاکید کرد که تصمیمات لویه جرگه قابل اجرا است و همه آن‌ها عملی می‌شوند.

وی اظهار داشت: شما اعضای لویه جرگه امروز تاریخ سازی کردید؛ آمدید و ملت را به راهی آوردید که شما ساختید؛ این قطعنامه تنها قطعنامه لویه جرگه نیست بلکه قطع دولت و تمام مردم افغانستان است.

رئیس جمهور بیان داشت: اگر هر قطعنامه‌ای همینگونه با تدبیر و فوریت ترتیب شود ما هیچ وقت مشکل نداریم. امروز شما یک مدرسه را پایه گذاری کردید. اینکه در یک هفته مردم از تمام افغانستان جمع می‌شوند و به اجماع می‌رسند را وحدت ملی، اخوت اسلامی و مساوات می‌گویند.

اشرف غنی افزود: با یک انتخاب روبرو بودم و امروز انتخاب ساده شد؛ راه ما راه صلح و راه برادری و زندگی با همدیگر است. هیچ راهی جز راه صلح نیست و سیاست ما سیاست صلح و هماهنگی است.

وی اضافه کرد: شما مردم سالاری را در عمل ثابت ساختید و این برای جهان یک مثال بود. جهان در حال تفرقه است و نمی‌توانند دور هم جمع شوند، اما لویه جرگه به عنوان یک نهاد ملی و تاریخ ساز حیثیت خود را ثابت کرد.

رئیس جمهور همچنین درباره برخورد فیزیکی با یک نماینده مجلس در روز اول لویه جرگه گفت: ما ارزش‌های بسیاری داریم، متاسفانه یک دختر جوان این ارزش‌ها را زیر پا گذاشت و به خواهر ما «بلقیس روشن» حمله کرد. من شدیدا این عمل را نکوهش می‌کنم و این کافیست نیست و او مورد تعقیب قضایی قرار می‌گیرد.

محمد اشرف غنی به اعضای لویه جرگه گفت:  هیچ کس طالبان را بهتر از شما نمی‌شناسد، شما هنوز هم بر صلح اصرار داشتید و مسیر صلح را انتخاب کردید، این بدان معنی است که شما اطمینان دارید.

وی بیان داشت: تصمیمات لویه جرگه قابل اجرا است و همه آن‌ها عملی می‌شوند؛ در مسیر صلح مشکلاتی وجود دارد، اما اراده برای صلح وجود دارد.

گفتنی است که لویه جرگه مشورتی صلح از روز جمعه (۱۷ اسد) در کابل آغاز به کار کرد و امروز اختتامیه آن است.

بر اساس توافقنامه صلح آمریکا و طالبان، دولت افغانستان باید ۵ هزار زندانی طالبان را آزاد کند و از این تعداد، تاکنون ۴۶۰۰ زندانی این گروه آزاد شده است. همچنین دولت ۵۰۰ زندانی طالبان را خارج از لیست این گروه آزاد کرده است.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور گفته است که بر مبنای قانون اساسی و قانون جزا، اختیار آزادی ۴۰۰ زندانی طالبان را ندارد و در مورد سرنوشت آن‌ها لویه جرگه باید تصمیم بگیرد.

لویه جرگه مشورتی صلح متشکل از ۳۲۰۰ نفر از سراسر کشور روز گذشته به آزادی این زندانیان طالبان رای داد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟