اشرف غنی در حال بررسی متن توافقنامه ایجاد حکومت وحدت ملی

  • انتشار: ۲۶ اسد ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 14964

منابعی در ریاست جمهوری می گویند؛ که اشرف غنی رئیس جمهور در حال بررسی متن توافقنامه سیاسی ایجاد حکومت وحدت ملی است، تا در صورت عدم پیش بینی لویه جرگه در آن، تصمیماتی دیگری از سوی وی گرفته شود.

نبی مصداق مشاور مطبوعاتی رئیس جمهور به رادیو آزادی گفته است که رئیس جمهور متعهد به عملی کردن متن توافقنامه سیاسی است اما اگر در این توافقنامه برگزاری لویه جرگه پس از دو سال پیشبینی نشده بود، رئیس جمهور در مورد آن تصمیمی جدید خواهد گرفت.

وی می گوید: کار بروی متن موافقتنامه سیاسی در جریان است که در آن دقیقاً چه نکاتی تذکر رفته است، تا که واضح شود که اگر لویه جرگه برگزار نشد حکومت تا پنج سال آینده دوام می‌کند یا خیر و اگر چنین چیزی در توافقنامه ذکر نشده بود باز موضوع جداگانه است که رئیس جمهور تصمیم می‌گیرد.

آقای مصداق همچنان می‌گوید که جان کری وزیر امور خارجه امریکا در یک تماس تلیفونی از اشرف غنی خواسته تا هر چه زودتر تنش های بمیان آمده را حل کنند.

پس از ایجاد اختلافات میان سران حکومت وحدت ملی، تلاش های ملی و بین المللی برای حل آن جریان دارد.

پیش از این نمایند‌گان کشورهای خارجی بشمول سفرای امریکا، انگلستان، هند، ترکیه، دانمارک، نماینده خاص سازمان ملل متحد در افغانستان، رئیس هیئت نمایند‌گی اتحادیه اروپا در افغانستان و مقامات نظامی  با عبدالله عبدالله در مورد تحولات سیاسی اخیر این کشور گفتگو نمودند.

بر اساس اعلامیه‌های منتشر شده، در این دیدارها روی تقویت و تداوم نظام فعلی و عملی شدن توافقنامه سیاسی و اصلاحات انتخاباتی تأکید شده‌است.

تنش ها وقتی بین رئیس جمهور و رئیس اجرایی شدت گرفت که عبدالله در مراسمی گفت که “از تصامیمی که به تقرری‌های مسوولین حکومتی صورت می‌گیرد، بی‌خبر است و رئیس جمهور به وزیران کابینه هیچ گاه حق حرف زدن نمی دهد”.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟