اشرف غنی: اگر طالبان به جنگ ادامه دهند، پروسه صلح با چالش های جدی مواجه می شود

  • انتشار: ۱۷ سرطان ۱۳۹۹
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 88839
اشرف غنی

محمد اشرف غنی در مراسم افتتاحیه نشست مشورتی تقویت اجماع برای صلح افغانستان که  از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد گفت: اگر طالبان به جنگ ادامه دهند، پروسه صلح افغانستان با چالش‌های جدی روبرو خواهد شد.

وی اظهار داشت: اهداف پروسه صلح این است که افغانستان مستقل، دموکراتیک، متحد در صلح با خود، با منطقه و جهان با حفظ ارزش های گذشته به ویژه حفظ حقوق زنان و جوانان باشد.

وی اضافه کرد: ما ظرفیت و اراده سیاسی داریم که به جنگ پایان دهیم و برای طالبان یک راه حل سیاسی پیشکش کردیم تا از خشونت دست بکشند.

محمد اشرف غنی بیان داشت: اجماع جهانی برای پایان جنگ وجود دارد و حمایت کشورهای منطقه و همسایه برای اجماع قوی منطقه ای، به افغانستان کمک خواهد کرد تا به اهداف صلح برسد.

اشرف غنی تصریح کرد: صلح ما باعث ثبات و امنیت منطقه و جهان خواهد شد و برنده صلح، مردم افغانستان و منطقه خواهند بود. حمایت منطقه از یک نظام مردم سالار در افغانستان، همکاری های منطقه ای را مستحکم تر خواهد ساخت و به مردم ما فرصت خواهد داد تا از منابع کشور خود نه تنها برای رشد اقتصادی افغانستان، بلکه برای منطقه استفاده نمایند.

وی گفت: اگر صلح در افغانستان برقرار شود، کشورهای منطقه دو در صد رشد اقتصادی بیشتر خواهند داشت.

رئیس جمهور افزود: اجماع منطقه ای و جهانی ما را کمک خواهد کرد تا چارچوب موافقتنامه صلح ساخته شود و برنامه عمل برای صلح، به نتیجه مطلوب برسد.

اشرف غنی با اشاره به تهدیدات و خطرات در برابر صلح گفت: اگر طالبان به جنگ ادامه دهند، پروسه صلح افغانستان با چالش های جدی روبرو خواهد شد؛ با تاسف میزان خشونت های فعلی در مقایسه با سال گذشته بالاتر است. گزارش های اخیر سازمان ملل متحد نشان داده است که طالبان هنوز به تعهدات خود عمل نکرده و با شبکه های تروریستی رابطه دارند.

محمد اشرف غنی از تعهدات حکومت افغانستان یادآوری کرده و بیان داشت: در پنج سال گذشته صلح را به یک گفتمان ملی مبدل ساختیم و بدون وضع شرایط، پیشنهاد آغاز مذاکرات را دادیم.

وی افزود: آتش بس را پیشنهاد و هیات فراگیر مذاکره کننده را ایجاد کردیم و همچنان شورای عالی مصالحه ملی را به میان آوردیم و اجماع قوی ملی در این خصوص ایجاد گردید.

وی در رابطه به تبادل زندانیان نیز اظهار داشت: در این عرصه گام های بزرگ برداشتیم تا طالبان از خشونت دست کشیده، اسرای ما را رها کنند و به آغاز مذاکرات مستقیم تعهد نمایند. همچنین آتش بس بشر دوستانه را قبول کنند تا شرایط بهتر برای ما در راستای مبارزه با ویروس کرونا فراهم گردد، اما با تاسف خشونت ها علیه مردم افغانستان افزایش یافت.

رئیس جمهور در پایان سخنانش گفت: این اقدامات طالبان، اجماع ملی را خدشه دار می سازد و این در حالی است که ما به صلح متعهد هستیم.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟