اشرف غنی: انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری در زمان معین شده برگزار می شود

  • انتشار: ۱۶ حوت ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 37867

رئیس جمهور اشرف غنی در مراسم افتتاح اجلاس سالانه تقنینی دورۀ شانزدهم شورای ملی گفت که حکومت وحدت ملی متعهد به برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری در زمان معین شده ی آن است.

آقای غنی امروز(چهارشنبه) در مراسم افتتاح اجلاس شانزد‌‌هم شورای ملی تأکید کرد که برگزاری انتخابات شفاف و عاری از هرگونه تخطی، یکی از مکانیزم‌های حاکمیت قانون، و تقویت کننده‌ی مشروعیت نظام، و سبب باورمندی مردم به راهکارهای قانونی است.

او گفت حکومت وحدت ملی خود را مکلف می‌داند که منابع لازم برای برگزاری انتخابات را فراهم کرده، امنیت آن را تامین و از هر گونه دخالت در آن به ویژه از سوی نیروهای امنیتی و ادارات ملکی و حلقات سیاسی جلوگیری کند.

آقای غنی در بخشی از سخنانش گفت که مهار آب های کوچک و متوسط علاوه بر بندهای بزرگ، لازم است تا وضعیت آب قابل پیش بینی و قابل مدیریت باشد. در هفتۀ اول نوروز برنامه های در این باره عملی تشریح خواهد شد. آب ما آبروی ماست و ما آبروی خود نگه می داریم.

وی گفت که ما دارای منابع آب هستیم، هرچند با تغییرات اقلیمی و گرمایش منطقه، نسبت به گذشته با محدودیت مواجه شده است، ولی هنوز می توانیم با مدیریت همه جانبۀ آن، اقتصاد کشور خود را بهبود ببخشیم.

رئیس جمهور گفت که امروز موقعیت افغانستان به مثابۀ وصل کنندۀ آسیای مرکزی با جنوب آسیا، و وصل کنندۀ چین با ایران، و همچنان به مثابۀ چهار راه ترانزیت انرژی با پاکستان و هند، یکی از ظرفیت های مهم کشور ماست که راه تحقق خودکفایی اقتصادی ما را فراهم می کند.

آقای غنی می گوید که سیاست افغانستان سیاست اتصال است نه جدایی و ما می خواهیم با تمام همسایه‌گان خویش روابط خوب و همکاری منظم اقتصادی داشته باشیم.

این اظهارات رئیس جمهور در حالی بیان می شود که پارلمان افغانستان سومین سال کاری « غیر قانونی» خود را آغاز کرد.

براساس ماده ۸۳ قانون اساسی« مدت کار اعضای پارلمان در اول ماه سرطان سال پنجم کاری شان بعد از اعلان نتایج انتخابات پایان می‌یابد و انتخابات پارلمانی باید ۳۰ تا ۶۰ روز قبل از پایان دوره کار مجلس نمایندگان برگزار شود.»

براساس قانون اساسی انتخابات پارلمانی باید در ماه جوزا سال ۱۳۹۴ برگزار می‌شد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟