اشرف غنی: از خاک افغانستان علیه هیچ همسایه ای سوء استفاده نخواهد شد/ به دنبال یک راه حل سیاسی برای پایان خونریزی‌ها در کشور هستیم

  • انتشار: ۱۸ اسد ۱۳۹۹
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 91230

اشرف غنی، رئیس جمهور در مراسم افتتاح لویه جرگه مشورتی صلح اظهار داشت که طالبان او را در دو راهی قرار داده و تهدید کرده‌اند که اگر این زندانیان رها نشود به ادامه جنگ شدت خواهند بخشید.

رئیس جمهور گفت: «اگر در شرایط خاص نمی‌بودیم در این وضعیت کرونایی جرگه را دایر نمی‌کردیم، اما ضرورت اتخاذ تصمیم های بزرگ این است که به ملت مراجعه نمایم و این مراجعه را ملت عظیم با جبین گشاده لبیک گفتند.»

اشرف غنی با طرح این سوال که مشکل آزادی ۴۰۰ زندانی طالبان در چیست؟ گفت: «با صراحت می‌گویم که مشکل در ارقام نیست. ما طرف توافقنامه دوحه نبودیم؛ در آن نوشته شده که آمریکا تلاش می‌کند دولت افغانستان را قناعت دهد تا ۵ هزار زندانی طالبان را رها کند، اما طالبان با استفاده از همین خلاء مذاکراتی نام‌ها و چهره‌های ۵ هزار زندانی را مشخص کرده‌اند.»

به گفته وی، در حالی که دولت افغانستان در توافق دوحه هیچ تعهدی ندارد، ۵۱۰۰ زندانی طالبان (۴۶۰۰ شامل لیست و ۵۰۰ نفر بیرون از لیست طالبان) را رها کرده، اما از آنجایی که نقطه کلیدی بحث روی اصول است، بر اساس قانون اساسی رهایی این ۴۰۰ زندانی طالبان در صلاحیت رئیس جمهور نیست و رئیس جمهور تنها صلاحیت دارد که حکم اعدام را به حبس ابد تبدیل کند.

رئیس جمهور بیان داشت: «۴۰۰ زندانی طالبان پرونده های سنگین دارند. خواست طالبان این است که اگر آنها رها شوند طی سه روز مذاکرات رو در رو را آغاز خواهند کرد؛ در عین حال تهدید کردند که اگر اینها رها نشوند نه تنها به جنگ و خشونت خویش دوام می‌دهند بلکه جنگ را افزایش نیز خواهند داد.»

به گفته وی، دولت به خاطر دورسازی بار ملامت از گردن نظام جمهوریت و لبیک به دستورات اسلامی و آرزوی سراسری مردم گام‌های بزرگ و عملی برداشته، ولی با آنهمه به نقطه دوراهی رسیده که شکست این بن بست بدون مشورت با ملت مصلحت نیست.

وی خطاب به اعضای جرگه گفت که تصمیم امروز و فردای آنان بسیار مهم است.

رئیس جمهور بیان داشت: مردم افغانستان دولت قوی می‌خواهند و دولت در محور مردم می‌چرخد، ولی متاسفانه در طول تاریخ ما شاهد فروپاشی‌ها بوده ایم، اما هیچ دسیسه ای نتوانسته است اساسات ملت بودن ما را ضعیف بسازد و همیشه تحت بیرق اسلام ملت بودن را تمثیل و توطئه‌ها را خنثی کرده ایم.

وی تاکید کرد که مردم افغانستان حالا جمع شده‌اند تا خواب‌های شوم دیگران را نقش برآب کنند و پایه‌های نظام را محکمتر سازند، زیرا جمهویت ظرف بزرگی است و می‌تواند بزرگ‌تر هم شود اما هیچ گروه دیگری ظرفیت جمهوریت را ندارد.

اشرف غنی با اشاره به گفتگو‌های تلفنی روز‌های عید خود با روسای ۷ کشور منطقه گفت که اجماع منطقه‌ای در مورد جمهویت در افغانستان وجود دارد و هیچ کشور منطقه و همسایه با آن مخالفت ندارد.

به گفته وی، طالبان یک واقعیت جامعه است و برای ثبات کشور، دولت و ملت مسئولیت دارد که یک راه حل سیاسی را دریافت کنند تا تا به خونریزی‌ها در کشور پایان داده شود.

رئیس جمهور تصریح کرد: سیاست معقول جمهوریت نشان می‌دهد که ما عمق استراتژیک برای هیچ کس در منطقه نخواهیم بود، بلکه دوست استراتژیک همه خواهیم بود و این دوستی در محور منافع مشترک و قابل فهم و احترام متقابل بدون کم و کاست خواهد بود و ما می‌خواهیم بیشترین دوستان را داشته باشیم.

وی تاکید کرد: از خاک افغانستان علیه هیچ همسایه ای هیچگونه سوء استفاده ای نخواهد شد و در عین حال تقاضا داریم که از طرف همسایه‌های ما اقتدار ملی و عزت ملی ما مورد احترام متقابل قرار گیرد. ما دنبال دوستان فراوان هستیم و هیچ نیت دشمن سازی نداریم.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟