اشرف غنی از توافق صلح با حکمتیار به شدت پشیمان است

  • انتشار: ۲۵ حوت ۱۳۹۵
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 19647

بعد از اینکه به تازگی خبرهایی به نشر رسید که گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی به دلیل عدم اجرای تعهدات در توافقنامه سیاسی صلح به کابل نمی آید، اکنون منبعی به هشت صبح گفته است، اشرف غنی رئیس جمهور به دلایلی از توافق صلح با حزب اسلامی گلبدین حکمتیار به شدت پشیمان است.

شماری از منابع معتبر به روزنامه ۸صبح گفته‌است که رییس جمهور غنی از توافق صلح با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار به شدت پشیمان و نادم است و به همین خاطر تا کنون هیچ یک از مواد توافق‌نامه صلح با آقای حکمتیار جنبه عملی نگرفته است.

توافق‌نامه صلح با حزب اسلامی گلبدین حکمتیار در اول ماه میزان سال جاری خورشیدی در کابل میان سیداحمد گیلانی رییس پیشین شورای عالی صلح، محمدحنیف اتمر، مشاور امنیت ملی افغانستان، عطاالرحمان سلیم منشی شورای عالی صلح به نمایندگی از دولت افغانستان و محمدکریم امین به نمایندگی از گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی در کابل امضا شد.

این توافق‌نامه در  سه فصل و ۲۶ ماده ترتیب شده که بر اساس آن در بدل دست کشیدن پیروان حزب اسلامی از جنگ،‌ دولت افغانستان متعهد به اعطای مصونیت قضایی به آقای حکمتیار و دیگر رهبران حزب وی شده بود.

در همین حال، یک منبع نزدیک به ریاست‌جمهوری می‌گوید: «یک سلسله شرایط از جانب ریاست‌جمهوری در رابطه به خلع سلاح افراد حکمتیار مطرح شده بود که تا کنون انجام نشده است.» این منبع که نمی‌خواهد نامی از او برده شود، می‌گوید که حزب اسلامی برخی توقعات «بالا بلند نیز داشت. این توقعات شامل ایجاد شهرک‌های رهایشی می‌شد اما رییس‌جمهور با این خواست‌ها موافق نیست.»

در همین حال، اکرم خپلواک مشاور رییس‌جمهور در امور سیاسی به ۸صبح می‌گوید: «هیچ گونه تغییری در توافق با حزب اسلامی به میان نیامده است و ما تمام آمادگی‌ها را داریم تا از رهبر حزب اسلامی پذیرایی کنیم.» او هم‌چنین گفت که حکومت آماده است در قسمت اسکان مجدد مهاجران این حزب نیز همکاری کند. آقای خپلواک اما گفت تنها موردی که پیش آمده، گفته‌های اخیر سیما سمر در رابطه به حذف نام گلبدین حکمتیار از فهرست سیاه شورای امنیت سازمان ملل است.

اخیرا سیما سمر در سخنرانی‌اش در شورای امنیت سازمان ملل، از حذف نام رهبر حزب اسلامی از فهرست سیاه این شورا، انتقاد کرده بود.

حالا که حدود شش ماه از امضای توافق میان حزب اسلامی و دولت افغانستان می‌گذرد، هیچ یک از مواد این توافق‌نامه عملی نشده است و به همین دلیل نیز آقای حکمتیار نتوانسته است تا از خفا بیرون شده و یا از مخفی‌گاه خود در پاکستان به افغانستان برگردد.

منابع می‌گویند که یکی از دلایل پشیمانی رییس جمهور غنی این است که با وجود امضای توافق صلح با حزب اسلامی گلبدین حکمتیار، بسیاری از گروه‌های مسلح حامی این حزب در شماری از مناطق کشور علیه دولت افغانستان تاکنون دست از جنگ نکشیده‌اند. در برخی مناطق دیگر کشور نیز که تصور می‌شد حزب اسلامی نقش و نفوذ دارد، بعد از امضای توافق‌نامه صلح خلاف، آن به اثبات رسیده است. یعنی آن طوری که ادعا می‌شد،‌ حزب اسلامی از توانایی لازم نظامی در بسیاری از مناطق افغانستان برخودار نیست، زیرا اکثریت اعضای مسلح این حزب یا در کنار طالبان می‌جنگند و یا عضویت داعش را کسب کرده‌اند.

منابع هم‌چنان به روزنامه ۸صبح گفته‌اند که آقای غنی زیر فشار شدید شماری از اعضای اسبق حزب اسلامی که اکنون در حکومت افغانستان دارای مناصب بلندی هستند قرار گرفته است تا از عملی‌شدن این توافق‌نامه سر باز زند. به قول منابع، این مقام‌های دولت افغانستان تصور می‌کنند که بازگشت حکمتیار به صحنه سیاسی افغانستان باعث تضعیف موقعیت آنان و سبب خواهد شد تا آنان نقش و نفوذ خود را بر آن عده از شبکه‌های جدا شده از حزب اسلامی که در حال حاضر در اختیار آنان است، از دست بدهند.

منبعی به ۸صبح گفته است که تأخیر در تطبیق مواد توافق‌نامه صلح با حکمتیار باعث ناراحتی هیأت مذاکره‌ کننده حزب اسلامی نیز شده است و آنان تلاش دارند تا از طریق دیدار و گفتگو با شماری از شخصیت‌های سیاسی دیگر کشور، رییس جمهور غنی را به خاطر تطبیق سریع مواد این توافق‌نامه تحت فشار قرار دهند. به همین خاطر است که از چندی به این سو حبیب‌الرحمان حکمتیار، فرزند آقای حکمتیار و کریم امین مذاکره کننده ارشد این حزب مصروف دید و بازدید با شماری از شخصیت‌های سیاسی برجسته کشور اند.

گفته می‌شود که آقای غنی به امید تحت فشار قراردادن جمعیت اسلامی و دیگر گروه‌های سیاسی و جهادی که با سیاست‌های وی مشکل دارند، به امضای توافق‌نامه صلح با حکمتیار متوسل شد. اما برخلاف انتظار آقای غنی، امضای این توافق‌نامه نه تنها باعث ایجاد فشار سیاسی بر این گروه‌ها نگردید، بلکه سبب شد تا آقای غنی بیش از پیش تحت فشار این گروه‌ها قرار گیرد و نیز سبب شود تا انسجام بیشتری در میان این گروه‌های ایجاد گردد.

از سوی دیگر، با توجه به امیدی که بازگشت آقای حکمتیار به صحنه سیاسی در میان اعضای این حزب ایجاد کرد، شماری از شبکه‌های غیر فعال این حزب در شهرهای مختلف کشور فعال شدند و این بر نگرانی آقای غنی بیش از پیش افزود. این مسأله باعث ایجاد نگرانی در حلقه حاکم در ارگ شده و این تصور را ایجاد کرده است که بازگشت حکمتیار به صحنه سیاسی می‌تواند شانس پیروزی احتمالی آقای غنی و یا یکی از حامیان وی را در انتخابات آینده نیز محدود سازد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟