اشرف غنی: آمادگی لازم برای افتتاح کار پروژه تاپی در نظر گرفته شده است

  • انتشار: ۶ جدی ۱۳۹۶
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 34900

اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در دیدار با یلیم بردیوف وزیر دفاع ترکمنستان گفت که آمادگی لازم برای افتتاح کار عملی پروژه تاپی در هرات گرفته شده است.

هر چند تاریخ مشخص آغاز به کار پروژه تاپی در افغانستان مشخص نشده اما رئیس جمهور غنی گفته هیات مشترک دو کشور برای اجرای این پروژه آماده است. تاپی، پروژه ی است که گاز ترکمنستان را از طریق افغانستان به پاکستان و هند انتقال می‌دهد.

ارگ ریاست جمهور با نشر خبرنامه ای نوشته است که در دیدار روز گذشته رئیس جمهور غنی و وزیر دفاع ترکمنستان، آقای غنی از تلاش‌های هیئت‌های افغانستان و ترکمنستان در زمینۀ تدابیر افتتاح پروژۀ گاز تاپی در ولایت هرات، قدردانی نموده گفته است ترتیبات لازم جهت افتتاح کار پروژۀ متذکره در هرات گرفته شده است.

رئیس‌جمهور تأکید کرد که مسیرهای انتقال پروژۀ تاپی از ولایت هرات و سایر بخش‌های که این لوله، ترانزیت می‌گردد مشخص شده‌است و حکومت افغانستان آمادگی لازم را جهت تطبیق کامل این پروژه روی‌دست دارد.

رئیس‌جمهور غنی ضمن با اهمیت‌دانستن پروژۀ تاپی گفت که افتتاح این پروژه در ولایت هرات، یک گام نهایت بزرگ است و امتداد آن از طریق افغانستان به پاکستان و هند، تغییر قابل ملاحظۀ را در عرصه همکاری‌های منطقه‌یی به‌وجود می‌آورد.

رئیس‌جمهور کشور بیان‌داشت، روی تطبیق پروژۀ انتقال لین برق ۵۰۰ کیلوولت که از ترکمنستان به افغانستان و از این طریق به پاکستان خواهد رسید، بحث‌های مفصل میان دوکشور انجام شده و هم‌زمان با تاپی، حکومت افغانستان آماده‌است تا پروژۀ یادشده و فایبرنوری را نیز تطبیق نماید.

وی افزود که تأمین امنیت سرحدات افغانستان و ترکمنستان از اولویت‌های ما است و دراین عرصه اقدامات همه‌جانبه روی‌دست گرفته شده‌است.

این در حالیست که وزیر دفاع ترکمنستان پیش از سفر به کابل در دیدار با محمد آصف رحیمی والی هرات بر همکاری های مشترک تاکید کرده بود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟