اشتباهی که نباید تکرار شود!

  • انتشار: ۱۱ قوس ۱۳۹۹
  • سرویس: بین المللدیدگاه
  • شناسه مطلب: 100293

جمهوری اسلامی ایران باید متوجه سیاست تحریک احساسات باشد تا در این شرایط شکننده و خطرناک دچار اشتباه محاسباتی و گرفتار سیاست احساساتی گذشته نشود. قاعدتا سران و مردم ایران باید به یاد داشته باشند که با حمله به نمایندگی رسمی عربستان و با یک واکنش اشتباه در مورد شهادت شهید النمر چگونه ورق برگشت؟! و چطور ایران و جریان‌های همسو با آن از جایگاه برتر به موقعیت فروتر تنزل یافتند؟! و همان واکنش اشتباه چگونه عربستان را از گرفتاری بین‌المللی و منطقوی نجات داد؟!

ایران مواظب باشد که ترور شهید محسن فخری زاده برای جبران و توجیه برخی شکست‌ها و اعمال صورت گرفته است؛ پس پشت ترور شهید فخری زاده اهداف سیاسی و نظامی زیادی خوابیده است؛ مثلا:

تلاش‌های ترامپ برای حمله به ایران با مخالفت روبرو شده شکست خورد؛ ولی ترامپ در آخرین روزهای باقی مانده از ریاستش برای جبران شکست تلاش دارد که از طریق تحریک احساسات، ایران را وادار به درگیری با رژیم صهیونیستی یا هر کشور دیگری نماید تا بهانه از دست مخالفین ترامپ گرفته و راه برای وارد شدن آمریکا در جنگ هموار شود.

آمریکا علاوه بر هدف نظامی، احتمالا درپی یک هدف سیاسی مهم نیز خواهد بود و آن این‌که منتظر است ایران با افتادن در دام تحریک احساسات، کاری نماید که زمینه بازگشت بایدن به برجام را نابود و زمینه اجماع آمریکا با بقیه‌ی اعضای مذاکره کننده را علیه ایران فراهم نماید.

هدف سیاسی دیگری که پشت سر این قضیه خوابیده است هدفی است که رژیم صهیونیستی دنبال می‌کند. نتانیاهو دولتش به جهت فساد گسترده و برخی مشکلات دیگر حال و روز خوبی ندارد و با این ترور و تحریک ایران برای ورود به جنگ، تلاش دارد که هم زمان و فرصت بیشتری به دست بیاورد و هم با مظلوم نمایی کاذب، اعتبار بین‌المللی از دست رفته را برگرداند.

در این میان عربستان و برخی کشورهای عربی دیگر به دنبال ماهی‌های خودشان اند و تلاش دارند که ایران اشتباهی نماید تا از یک سو عادی سازی‌های روابط با رژیم صهیونیستی را توجیه نمایند و از سوی دیگر با ایران هراسی خرید تسلیحات گسترده را موجه جلوه بدهند و از سویی هم راه احتمال مطرح شدن خودشان را به عنوان ناقضین حقوق بشر با آمدن دولت جدید آمریکا بگیرند.

خلاصه وضعیت سیاسی و نظامی شکننده و خطرناکی وجود دارد که با کوچکترین اشتباه محاسباتی ممکن است وضعیت یک طرف کاملا بحرانی شود. بنابراین، سران و مردم ایران بایستی بیش از دیگران دقت نمایند که اشتباه محاسباتی و سیاسی گذشته تکرار نشود تا بتوانند از این موقعیت سیاسی و حقوقی که توسط ترور شهید فخری زاده به وجود آمده است، محافظت و بهره‌برداری مناسب نمایند و نگذارند تا کاری یا خطایی صورت گیرد که دشمنانشان را به اهداف پشت این ترور نزدیک نماید.

محمد امین احسانی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟