استقرار تانک های چینی در مرز مشترک با هند

  • انتشار: ۲۴ جوزا ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 24412

چین در اقدامی که می تواند بار دیگر نگرانی های هند را به دنبال داشته باشد، تانک‌های خود را در منطقه مرزی دو کشور مستقر کرده است.

بر اساس اعلام منابع خبری در چین البته تانک های ارتش این کشور در یک ناحیه متعلق به منطقه خودمختار «تبت» داخلی اما در مرز با هند استقرار یافته است.

چین و هند از سال ۱۹۶۲ میلادی که یک بار هم درگیر جنگ مرزی شدند تاکنون موفق به حل اختلافات خود نشده اند اما مرزهای دو کشور در سال های اخیر آرام بوده و هند نیز این موضوع را تایید کرده است.

سایت گوانچا از چین روز چهارشنبه در مطلبی آورده است که چین با استقرار تانک های پیشرفته « شینگ تینگ تان» خود در این منطقه در تلاش است تا اجازه نفوذ به هند و تقویت ارتش این کشور در این ناحیه را ندهد.

تلویزیون مرکزی چین هم در این باره گزارشی منتشر کرده و به استقرار یک گروه ویژه ارتش چین و تانک های این کشور اشاره کرده است.

منطقه تبت با توجه به فعالیت های استقلال طلبانه «دالایی لاما» رهبر در تبعید بوداییان تبت همیشه از حساسیت بالایی برای چین برخوردار بوده است.

چین می گوید که تانک های این کشور در منطقه، بسیار پیشرفته تر از تانک های روسی «تی ۹۰» می باشد که هند نیز در همین منطقه آرایش داده است.

این تانک ها مجهزبه سلاح های خودکار است و یک تیربار ۱۰۵ میلیمتری نیز روی آن مستقر شده است.

هر دو کشور هند و چین ادعاهایی در مورد مالکیت بر نقاط مختلف سرزمین های یکدیگر دارند، از جمله منطقه «زنگنان» تحت اداره هند که در چین «تبت جنوبی» نامیده می شود و هند آن را بخشی از قلمرو ولایت «آرناچال پرادش» می داند و پس از دو دهه مذاکره هنوز موفق به حل مناقشه مرزی نشدند.

این ایالت که شامل سه بخش در منطقه خودمختار تبت است، تحت کنترول نیروهای هندی قرار دارد و دولت چین بارها بر حاکمیت پکن بر این مناطق تاکید کرده است.

همچنین یکی دیگر از مشکلات دو کشور این است که بخاطر وضعیت جغرافیایی بسیار دشوار در برخی نواحی مرزی، علامت گذاری دقیقی صورت نگرفته و به همین جهت دو طرف اغلب یکدیگر را به تجاوز مرزی متهم می کنند که همین موضوع یکی از دلایل درگیری نظامی دو کشور در سال 1962 محسوب می شود.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟