استقرار بالگردهای روسیه در مرز ترکیه

  • انتشار: ۱۸ قوس ۱۳۹۴
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 11710

وزارت دفاع روسیه اعلام کرده که این کشور چرخ‌بال‌های جنگی و باربری خود را در ارمنستان مستقر کرده است. با این اقدام روسیه پایگاه نظامی خود در نزدیکی ایروان، پایتخت ارمنستان را تقویت کرده است.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از رادیو زمانه و به‌گزارش خبرگزاری ریا نووستی روسیه، در حال حاضر در این پایگاه هفت چرخ‌بال از نوع «ام‌آی ـ ۲۴» و «ام‌آی ـ ۸» آماده‌اند و چرخ‌بال‌های دیگر نیز به آن‌ها افزوده خواهند شد. برخی رسانه‌های دولتی روسیه نیز این خبرها را تأیید کرده‌اند.

بدین ترتیب مسکو خود را نزدیکی ترکیه تجهیز می‌کند.

پایگاه نظامی روسیه در نزدیکی ایروان، در سال ۱۹۹۵ ساخته شد و از سال ۱۹۹۸ جنگنده‌های «میگ ۲۹» روسیه در آن مستقر شدند. مسکو یک پایگاه نظامی دیگر در شهر گیومری ارمنستان دارد. گیومری دومین شهر بزرگ ارمنستان است و در نزدیکی مرز ترکیه قرار دارد.

روابط مسکو و آنکارا از زمان سرنگون کردن جنگنده سوخو ۲۴ روسیه توسط ترکیه و کشته شدن یک خلبان این هواپیما، تیره شد. از آن زمان رهبران دو کشور بارها یکدیگر را متهم به همکاری با گروه داعش کرده‌اند.

در یکی از آخرین تنش‌ها بین دو کشور، صبح روز یک‌شنبه یک ناو جنگی روسیه به نام «تزار کونیکف» در حرکت به سمت دریای مدیترانه از تنگه بسفر عبور کرد. رسانه‌های ترکیه تصاویری به هنگام عبور این ناو منتشر کردند که در آن‌ها یک نظامی روسی با یک سلاح ضدهوایی آماده شلیک مشاهده می‌شد. ترکیه این اقدام روسیه را بسیار تحریک‌آمیز خواند و آندری کارلوف، سفیر روسیه در آنکارا را به وزارت خارجه احضار کرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟