استقبال گرم پاکستان از مرزبانان افغان و توافق برای انجام مذاکرات در مرز چمن

  • انتشار: ۲۳ جوزا ۱۳۹۶
  • سرویس: دسته بندی نشده
  • شناسه مطلب: 25630

نیروهای مرزی پاکستان و افغانستان توافق کردند بعد از عید فطر برای مدیریت مرز مشترک با یکدیگر همکاری کنند.
نمایندگان نیروهای مرزی پاکستان و افغانستان در منطقه اسپین بولدک واقع در بلوچستان و نزدیک مرز چمن با یکدیگر دیدار و درباره همکاری برای مدیریت مرز مشترک به توافقاتی دست یافتند.
در مذاکرات مرزی که بیش از 3 ساعت ادامه داشت «ندیم سهیل» و سرهنگ «عثمان» به نمایندگی از پاکستان و سرهنگ «محمد شریف» و «محمد عثمان» به نمایندگی از افغانستان شرکت کردند.
نمایندگان پاکستان خواستار احداث موانع مرزی در روستاهای مرزی «کلی لقمان» و «کلی جهانگیر» بودند که نمایندگان افغانستان با این موضوع موافقت ندارند.
به گزارش داون، با اینکه پاکستان و افغانستان درباره ایجاد تأسیسات مرزی با هم توافق ندارند اما متعهد هستند که بعد از عید فطر با مذاکره بیشتر در این زمینه تصمیم‌گیری کنند.
بعد از این مذاکرات پاکستان در دروازه مرزی چمن موسوم به مرز دوستی, مراسم ضیافت افطار برای نیروهای مرزی افغانستان برگزار کرد.
نیروهای پاکستان در این ضیافت با دادن گل و تقسیم شیرینی از فرماندهان مرزی افغانستان استقبال کردند.
رستم شاه موهمند سفیر سابق پاکستان در افغانستان در این زمینه گفت: بستن مرز مشترک به بهانه‌های مختلف روابط با افغانستان را به چالش می‌کشد, بنابراین پاکستان باید از چنین اقداماتی خودداری کند.
وی افزود: بهبود روابط پاکستان و افغانستان نیاز به مذاکرات جامع دارد و نمی‌توان به یک دیدار معمولی بین سران دو کشور اکتفا کرد.
موهمند تأکید کرد: بهتر است پاکستان و افغانستان درباره مبارزه با تروریسم و مدیریت مرز با هم به توافق برسند وگرنه روابط دو کشور به جای بهبود پیدا کردن تیره‌تر خواهد شد.
از حدود 2 ماه پیش پاکستان و افغانستان بر سر ایجاد موانع و سیم خاردار در مرز تورخم دچار اختلاف هستند و این مرز برای چند روز بسته بود, اما بعد از مذاکره سفیر افغانستان با فرمانده ارتش پاکستان مرز تورخم دوباره باز شد.
تنش میان 2 کشور در ماه‌های اخیر افزایش یافته و هر یک از دو طرف، دیگری را متهم می‌کند که برای جلوگیری از حملات گروه‌های مسلح در آن سوی مرز اقدامات لازم را انجام نمی‌دهد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟