استقبال شیعیان عراق از توافق الکاظمی و بایدن

  • انتشار: ۵ اسد ۱۴۰۰
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 117467

دو ائتلاف “الفتح” و “النصر” و همچنین جریان حکمت ملی عراق امروز از دستیابی تیم مذاکره کننده عراق به توافق با واشنگتن برای خروج نظامیان آمریکایی از عراق استقبال کرد.

 به نقل از سومریه نیوز، این ائتلاف در بیانیه‌ای اعلام کرد، از دستیابی تیم مذاکره کننده عراق به توافق برای خروج کامل نظامیان آمریکایی از کشور در پایان سال ۲۰۲۱ استقبال می‌کند و این اقدامی مثبت در مسیر تحقق حاکمیت ملی کامل است.

الفتح ابراز امیدواری کرد که مسوولان ذیربط در عراق اجرای این توافقنامه را پیگیری کنند.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق به توافقی دست یافتند که به صورت رسمی به ماموریت نظامی نیروهای آمریکا در عراق تا پایان سال ۲۰۲۱ پس از بیش از ۱۸ سال استقرار این نیروها در عراق پایان می‌دهد.

بایدن در دیدار با الکاظمی تاکید کرد، آمریکا در عراق در زمینه آموزش نظامیان، مبارزه با داعش و حمایت اطلاعاتی فعالیت خواهد داشت.

وی افزود، همکاری آمریکا برای مبارزه با تروریسم با پایان یافتن ماموریت نظامی این کشور در عراق ادامه خواهد داشت.

در حال حاضر حدود ۲۵۰۰ سرباز آمریکایی در خاک عراق مستقر هستند.

همچنین ائتلاف النصر، به رهبری حیدر العبادی هم از نتایج چهارمین دور از مذاکرات استراتژیک میان عراق و آمریکا استقبال کرد.

این ائتلاف اعلام کرد، این موفقیت، پیروزی برای عراق و منافع و حاکمیت آن بوده و نتیجه تلاش‌های دولت الکاظمی و حمایت گروه های ملی است.

النصر بر همبستگی ملی در قبال مسائل بزرگ عراق، اتحاد دولت و مردم در دفاع از موجودیت، منافع و حاکمیت این کشور و حمایت از دولت و نهادهای آن در قبال چالش های پیش روی عراق تاکید کرد.

عمار الحکیم، رهبر جریان حکمت ملی نیز موضع نخست وزیر و تیم مذاکره کننده عراق در واشنگتن را “موفق” خواند و اعلام کرد، تیم مذاکره کننده با حمایت گروه‌های سیاسی توانست ضمن امضای توافقنامه خروج کامل نیروهای آمریکایی از کشور و ابقای همکاری آموزشی، مشورتی و اطلاعاتی میان دو کشور به موفقیت دیپلماتیک دست یابد.

مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق هم ضمن استقبال از این توافقنامه اعلام کرد، پس از تحقق شروط خروج نظامیان آمریکایی از عراق، باید عملیات نظامی مقاومت علیه نیروهای آمریکایی متوقف شود.

منبع: ایسنا

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟