استفاده از پشتون های پاکستانی برای تغییر سیاست خارجی این کشور

  • انتشار: ۱۷ سرطان ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 25746

لاورنس سلین نظامی متقاعد ارتش ایلات متحده آمریکا می گوید برای تغییر رویکرد پاکستان نسبت به حمایت از تروریستان در این کشور باید موضوع، ادغام زمین پشتون‌های پاکستان در خاک افغانستان می‌تواند از استفاده جمعیت پشتون این کشور برای حمایت از طالبان جلوگیری کند.

این نظامی بازنشسته ارتش آمریکا اعلام کرد که اگر اسلام‌آباد به استفاده از تروریسم به عنوان ابزار سیاست خارجی خود ادامه دهد، آمریکا استفاده از جدایی‌طلبان قومی در پاکستان را بررسی خواهد کرد.

به گزارش دیلی کالر، لاورنس سلین نظامی تقاعد شده ارتش آمریکا در یادداشتی نوشت: تا زمانی که پاکستان تامین نیروهای آمریکایی و تعیین ضرب‌آهنگ جنگ را از طریق حمایت و پرورش مخالفان مسلح، شبکه حقانی و دیگر گروه‌های تروریستی ادامه دهد، آمریکا در جنگ افغانستان پیروز نخواهد شد.

وی افزود: حتی سفیر سابق پاکستان در آمریکا معتقد است که رویکرد سختی در قبال کشورش باید اتخاذ شود.

سلین در ادامه می‌نویسد: پاکستان خواستار پیروزی آمریکا در افغانستان نیست زیرا افغانستان را به عنوان کشور وابسته به خود می‌داند.

این در حالی است که تد پو و ریک نولان سناتورهای آمریکایی چندی قبل خواسته بودند که جایگاه پاکستان به عنوان حامی اصلی سازمان ناتو در منطقه لغو شود.

این جایگاه در زمان ریاست جمهوری جورج بوش در سال 2004 به پاکستان اعطا شده بود تا اسلام‌آباد را برای حمایت از آمریکا در جنگ علیه طالبان و القاعده تشویق کند.

تسنیم می نویسد؛ به عنوان حامی اصلی ناتو در منطقه، پاکستان برای دریافت تجهیزات دفاعی اولویت داده شده است. همچنین این جایگاه به پاکستان اجازه تسریع روند فروش سلاح را می‌دهد و این کشور را برای استفاده از طرح تضمین وام آمریکا واجد شرایط می‌کند.

این جایگاه همچنین پاکستان را قادر می‌سازد تا تجهیزات نظامی آمریکا را ذخیره کند، در تحقیقات دفاعی و برنامه‌های توسعه‌ای استفاده کند و در صورت درخواست تسلیحات پیشرفته نظامی را خریداری کند.

سلین در ادامه یادداشت خود می‌نویسد: پاکستان این لطف آمریکا را با اجازه ورود برخی گروه‌های تروریستی به پاکستان و تجدید قوا در خاک خود پاسخ می‌دهد.

وی نوشته که پاکستان همچنین از سال 2005 تا زمان مرگ بن لادن به دست نیروهای آمریکایی، نقش میزبان و پشتیبان را ایفا می‌کرد. این حقایق و حضور دیگر گروه‌های افراط‌گرا و تروریستی در پاکستان می‌تواند تعیین این کشور به عنوان کشور حامی تروریسم را توجیه کند.

سلین در ادامه از جدایی طلبان قومی به عنوان بزرگترین نقطه ضعف بالقوه پاکستان یاد کرد.

به نوشته جنرال بازنشسته آمریکایی، «پاکستان کشور منسجمی نیست و این کشور یک نهاد سیاسی ساختگی است که توسط انگلیس در زمان جدایی از هند به وجود آمده است. این کشور بر اساس ایدیالوژی اسلام بنا شده و از پنج قوم بنگالی، پنجابی، پشتون، سند و بلوچ تشکیل شده که هیچکدام از این اقوام رفتار مسالمت‌آمیزی با هم ندارند.

این مقام ارشد سابق ارتش آمریکا در ادامه هشدار داد: اگر پاکستان به استفاده از گروه‌های تروریستی به عنوان ابزار سیاست خارجی خود ادامه دهد، آمریکا از جدایی‌طلبان قومی در پاکستان بویژه بلوچستان به عنوان گزینه‌ای علیه اسلام‌آباد استفاده خواهد کرد.

گزینه دیگر که می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد به چالش کشیدن خط دیورند است. این خط مرزی در سال 1896 توسط دیپلومات انگلیسی مورتیمر دیورند ترسیم شد.

سلین در ادامه مطرح کرد که ادغام زمین پشتون‌های پاکستان در خاک افغانستان می‌تواند از استفاده جمعیت پشتون این کشور برای حمایت از طالبان جلوگیری کند.

جنرال بازنشسته آمریکایی در ادامه تصریح کرد: برنامه‌های تشویقی آمریکا برای تغییر استراتژی پاکستان موثر نبوده و زمان آن رسیده تا این کشور استراتژی خود را در قبال این کشور تغییر دهد.

وی اظهار داشت: پاکستان پاسخ منفی نسبت به این رویکرد نشان خواهد داد، اما بدترین حالت ممکن نیز تنها نتیجه‌ای که اجتناب‌ناپذیر است را تسریع می‌کند.

این مقام ارشد ارتش آمریکا در انتهای یادداشت خود نوشت: تصمیم‌گیری بسیار ساده است؛ یا باید قبول کنیم پاکستان باعث ادامه جنگ در افغانستان است و کاری در این باره انجام دهیم و یا همین حالا از افغانستان خارج شویم.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟