استفاده از موکت تافتینگ؛ مزایا و معایب

  • انتشار: ۱ قوس ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 99049

  به احتمال زیاد از قبل با موکت های تافتینگ آشنا هستید و آنها را ممکن است با نام های دیگری بشناسید.

بسیاری از مردم از این موکت های پرز بلند برای تزئین خانه های خود استفاده می کنند.

معرفی موکت تافتینگ
معرفی موکت تافتینگ

این موکت ها که در طرح ها و رنگ های متفاوت و متنوع تولید می شود علاوه بر زیبایی خاصی که دارد از لحاظ قیمت نیز به مراتب  ارزان تر از قالین های ماشینی می باشد.

برای آشنایی بیشتر با موکت های تافتینگ با ما در خواندن این مطلب همراه شوید:

موکت های تافتینگ مناسب برای دکوراسیون و فرش منازل

در صورتیکه تصمیم گرفته اید «منزل یا محل کار خود را کفپوش کنید، اگر کف خانه هایتان سرد است و دنبال راه چاره می گردید و خلاصه اگر توان مالی خرید قالی های ماشینی را ندارید» موکت های تافتینگ یک گزینه عالی برای شماست.

این موکت ها که توسط ماشین آلات خاصی بافته می شود دارای پرز های بلند در ارتفاع های مختلف می باشد.

در بافت این موکت ها از الیاف و نخ های متفاوتی استفاده می شود. ماشین بافت این موکت ها بسیار به ماشین تولید قالی شباهت دارد.

«ماندگاری بالا، شباهت به فرش ماشینی به دلیل پرزهای بلند، تنوع در رنگ، طرح های متنوع، تولید با زیره نمدی و بدون زیره نمدی و عرض مناسب(۳ متر و ۴ متر)» از ویژگی های بارز این نوع موکت ها می باشد.

انواع موکت های تافتینگ

همان طور که گفته شد موکت های تافتینگ به سبب زیبایی رنگ و طرح می توانند در دکوراسیون و کفپوش منازل و محل های کاری شما مورد استفاده قرار گیرند.

به طور کلی می توان این موکت ها را به دو دسته کلی «کات پایل که شبیه فرش برش زده است و طرفداران خاص خود را دارد و لوپ پایل یا گرد بافت» تقسیم می شود.

نوع لوپ پایل چون مقاومت زیادی دارند بیشتر در اماکن عمومی و پر رفت و آمد مورد استفاده قرار می گیرند.

معرفی موکت تافتینگ

جایگاه موکت تافتینگ در دکوراسیون

همان طور که دیدید یکی از کاربردهای موکت تافتینگ استفاده در دکوراسیون منازل می باشد.

آنچه این موکت ها را برای استفاده در دکوراسیون مناسب می سازد ویژگی هایی چون «پوشاندن کل فضای یک اتاق به ویژه مدل های وال تو وال، کفپوش گرم چون به دلیل داشتن پرز بلند نوعی عایق حرارتی و صوتی به حساب می آیند و داشتن سطح نرم و احساس آرامش هنگام نشستن» می باشد.

نرمی موکت به ویژه برای کودکان و کهنسالان حائز اهمیت است چون مانع از زخمی شدن آنها در صورت زمین خوردن می شود.

شباهت زیاد به فرش ماشینی

پرز بلند و روش تولید سبب شده موکت های تافتینگ شباهت زیادی به فرش های ماشینی داشته باشد.

تنوع بالا در رنگ و طرح دست شما را برای  استفاده از موکت های تافتینگ در دکوراسیون یا کفپوش خانه و محل کار باز می گذارد.

تنها کافی ست سبک دکوراسیون خود را انتخاب کرده سپس موکت مناسب خود را خریداری نمایید.

کف اتاق خواب، آشپزخانه، اتاق کودک و حتی اتاق نشیمن را می توانید با این موکت ها فرش کنید و از زیبایی منحصر به فرد آنها لذت ببرید.

شرکت ها، فضاهای عمومی و محل های کار نیز از این موکت ها به وفور استفاده می کنند.

برخی معایب موکت تافتینگ

در کنار تمام خوبی هایی مثل «نرم و لطیف بودن، عایق حرارتی و صوتی، تنوع رنگ و طرح و ارزان بودن» موکت های تافتینگ می تواند معایبی نیز داشته باشد.

معرفی موکت تافتینگ
معرفی موکت تافتینگ

روش تولید موکت های تافتینگ به گونه ای ست که برای استحکام آن از نوعی چسب استفاده می شود. چسب استفاده شده بوی بسیار قوی و تندی دارد و همراه موکت باقی می ماند.

البته این بو تنها برای چند روز دوام دارد و به مرور زمان حذف می شود. افرادی که به بو حساسیت بالا دارند شاید تمایلی به خرید این نوع موکت نداشته باشند.

ویژگی های مثبت این نوع موکت به اندازه ای هست که حتی افراد حساس به بو را وادار کند برای چند روز پس از خرید موکت خانه را ترک کرده و پس از رفع بو به خانه برگردند.

نامناسب برای مکان های پر رفت و آمد

به همان میزان که موکت های تافتینگ برای مکان هایی مثل  اتاق خواب، اتاق کودک، آشپزخانه و حتی اتاق نشیمن مناسب است به همان اندازه برای مکان های پررفت و آمد مانند نمایشگاه ها یا سالن ها مناسب نیست.

راه رفتن زیاد روی این موکت ها باعث می شود چسب استفاده شده به مرور زمان خود را ول کند. با تخریب چسب پرزها نیز جدا می شوند و ترمیم آنها هیچگاه موکت را به حالت اول باز نمی گرداند.

پلکان ها و اتاق های پر رفت و آمد در اداره جاب برای این نوع موکت مناسب نیست.

سختی در شست و شو

در کنار دو عیب بالا که به آنها اشاره شد نکته منفی سوم می تواند سختی در شست و شوی این موکت ها باشد.

لایه و چسب به کار رفته در این نوع موکت ها به گونه ای است که نیاز به مراقبت زیاد دارد. از سویی هم چون پرز ها بلند است گرد و خاک و آلودگی به راحتی در لابه لای آنها جمع می شود.

اگرچه موکت های ضد لک هم هستند اما به طور کلی شستن موکت ها تافتینگ با کف شوها و استفاده از جارو برقی برای تمیز نگه داشتن آنها خطر آسیب به پرزها را در پی دارد.

به طور کلی در کنار تمام معایبی که برای موکت های تافتینگ ذکر شد این موکت ها این روزها طرفدران خاص خود را دارد.

در نگاه نخست تشخیص تفاوت این موکت ها با فرش های ماشینی کار سختی ست. تنوع در رنگ و طرح این موکت ها از یک سو و ارزانی و مقرون به صرفه بودن آنها از سوی دیگر باعث شده بسیاری از مردم خواهان موکت های تافتینگ شوند.

اگر شما هم دنبال یک کفپوش زیبا برای منازل خود می گردید و دوست دارید در دکوراسیون منزل و محل کار خود زیبایی و کیفیت را یک جا جمع کنید خرید موکت تافتینگ می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد و از پرداخت هزینه زیاد شما را معاف کند.