استراق سمع شیاطین از ملائکه و شهاب های آسمانی

  • انتشار: ۱ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 75136

قدیم تر ها که خانه هایمان حیاط دار بود،خاطره هاش قشنگ زیادی داشتیم از بازی های کودکانه زیر سایه درختان حیاط و آب بازی در حوض وسط حیاط در ظهرهای گرم تابستان تا خوابیدن زیر آسمان پر ستاره قشنگ در شب های خوب آن ایام. گفت و شنود درباره داستان ستاره ها و آرزو کردن هنگام رد شدن شهاب سنگ ها از آسمان شب یکی از تفریح های قشنگ قبل از خواب بود و آخرش هم با این فکر که شهاب سنگ ها چه هستند و چطوری از آسمان رد می شوند خوابمان میبرد.

امروزه اما آن خاطره های قشنگ را فرزندانمان ندارند اما علم پیشرفت کرده و به آنها می گوید که شهاب سنگ ها از بقایای کرات دیگر هستند که از مدار خارج شده اند ولی یقین داشته باشید که بسیاری از وقایع عالم در پشت پرده ی خلقت علت های دیگری دارند از جمله استراق سمع شیاطین!

استراق سمع شیاطین

علت بارش شهاب های آسمانی

علم شهاب سنگ ها را قطعاتی از سیارک ها و یا ستاره های دنباله دار می داند که به دور خورشید در گردش اند و هنگامی که در برخورد با جو زمین شعله ور می شوند شبیه یک ستاره دنباله دار به نظر می رسند که به آن شهاب می گویند و هنگامی که این شهاب ها از جو زمین عبور می کنند و به زمین برخورد می کنند شهاب سنگ نامیده می شوند اما داستان شهاب سنگ ها جدای از بحث علمی اش یک داستان خاص و فراتر از آنچه که ما می بینییم دارد در واقع داستان شهاب سنگ ها مرتبط می شود با استراق سمع شیاطین و اجنه در آسمان ها.

خداوند متعال دلیل اصلی بارش این سنگ های آسمانی را راندن شیاطین و اجنه از می داند و طبق آیات قرآن کریم قبل ازظهور اسلام، جن ها به عالم فرشتگان و فضایی نزدیک به اتاق فرماندهی و تدبیر امور دنیا دسترسی داشتند. و شیاطین در برهه ای از زمان قادر به شنیدن گفتار فرشتگان را داشته اند چرا که خداوند می فرماید: «وما تنزلت به الشیـطین انهم عن السمع لمعزولون»، «شیاطین و جنیان این آیات را نازل نکردند.آنها از استراق سمع (و شنیدن اخبار آسمانها) برکنارند.»

این دسترسی به دلیل نوع ساختار وجودی این موجودات بودزیرا اجنه محدودیت های زمانی ومکانی اجسام هایی از جمله انسان را ندارند.

جن ها با صعود و نفوذ به اطراف این عالم در حقیقت جاسوسی می کردند و از چیزهایی که نباید می دانستند آگاهی پیدا می کردند. این اطلاعات محرمانه غالبا در رابطه با حوادث و اتفاقاتی بود که در دنیا در حال رخ داد است و یا احیانا قرار است در آینده قرار است اتفاق بیفتد.

خداوند در این زمینه می فرماید: ما آسمان دنیا را با چراغ های فروزانی زینت بخشیدیم و آنها را (شهاب سنگ ها را ) تیرهایی برای شیطان قرار دادیم و برای آنان عذاب آتش فروزان فراهم ساختیم. همچنین در سوره صافات چنین آمده است: « ما آسمان دنیا را با ستارگان آراستیم تا آن را از هر شیطان خبیثی حفظ کنیم. آنها نمی توانند
به سخنان ملائکه عالم گوش دهند و اگر بخواهند با نفوذ درآسمان استراق سمع کنند از هر سو هدف قرار می گیرند
شیاطین به شدت به عقب رانده می شوند و مجازات همیشگی برای آنان است اگر یکی از آنها لحظه ای برای استراق سمع وارد بر آسمان بالا شود که در این صورت شهاب سنگی او را از آنجا دور می نماید.

آنچه از مطالعه و تفحص در این زمینه به دست می آید این است که رفت و آمد اجنه و شیاطین به آسمان ها گویا هیچ محدودیتی نداشت است ولی هرچه به ولادت پیامبر مکرم اسلام نزدیک تر شده ایم خداوند محدویت هایی برای آنان ایجاد کرده است و پس از تولد حضرت عیسی مسیح محدوده فعالیت این موجودات در آسمان بسیار کم شد و آنان دیگر قادر نبودند در آسمان های هفت گانه رفت و آمد داشته باشند و بلکه از آسمان چهارم نمی توانستند بالاتر بروند اما با نزدیک شدن به تولد پیامبر اسلام و جانشینان معصومش محدوده فعالیت آن موجودات به مراتب کمتر شد بعد از ولادت پیغمبر اسلام (ص) تحولاتی درعالم غیت ایجاد شد که از جمله آن می توان به محدودیت های دسترسی اجنه به عوالم بالاتراشاره کرد. از آن تاریخ به بعد محافظانی در اطراف این مرکز فرماندهی قرار گرفتند و شیاطین و موجوداتی که قصد تجسس و استراق سمع و ربودن اطلاعات محرمانه را داشتند مورد هدف قرار داده و از آنجا دور میکنند.

در ماجرای معراج گفته شده پیامبر (ص) در قسمتی از سفر خود، به فرشته ای می رسد به نام «اسماعیل» که در حقیقت رئیس فرشتاگان محافظ می باشد.

قرآن پدافند دفعاعی فرشتگان را «شهاب» می نامد. اکثر مفسرین شهاب قرآنی را با شهاب سنگ هایی که بر اثر برخورد با جو زمین بصورت گلوله آتشین ظاهر میشوند یکی دانسته اند اما بعضی دیگر مانند علامه طباطبایی با این نظر مخالف است.

همانطور که بیان شد برخی نیز معتقدند که منظور از آسمان در آیاتی که بیانگر موضوع استراق سمع شیاطین و اجنه هستند آسمان ملکوتی و جایگاه فرشتگان است که شیاطین قصد ورود به حریم ایشان و اطلاع از اسرار خلقت و حوادث آینده را دارند ولی فرشتگان مانع آنها شده و با انوار ملکوتی آنان را می رانند ولی توجه به این نکته ضروری است که خداوند باری تعالی هرگاه در قرآن کریم از سماء یا همان آسمان سخن گفته است مقصود همین آسمان مادی بوده است.

اگر بپذیریم آسمانی که شیاطین و جن ها برای استراق سمع به اطراف آن نفوذ میکنند همین آسمان دنیا و شهاب هایی که فرشتگان با آن شیاطین و اجنه را هدف میگرفتند همین شهاب سنگ های خودمان باشد آنوقت باید قید قوانین جدید علمی را بزنیم و برگردیم به دوره بطلمیوس.

حقیقت ماجرا شاید آن باشد که نه آن آسمان، این آسمان آبی بالای سر ما است و نه شهاب ها، همین سنگهای سرگردان در اطراف زمین. بلکه هردوی اینها از جنس امور غیبی است و می توان گفت جن ها و شیاطین که مظهر ظلمت و شرارت هستند توسط اموری معنوی و البته نورانی دفع می شوند.

به نظر شما در آینده پرده از این راز قرآن برداشته خواهد شد؟