استراتژی جدید امریکا/ ما تعهدی به نهادینه سازی دموکراسی نداریم

  • انتشار: ۳۱ اسد ۱۳۹۶
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 29333

سرانجام پس ازمدت ها انتظار رئیس جمهورامریکا دونالد ترامپ استراتژی جدید ایالات متحده امریکا درارتباط به افغانستان را اعلام کرد.

آنچه از گزارش این استراتژی در رسانه های جهانی دریافت گردید به جز اعلام حضوردوامدار امریکا در افغانستان و خشم دیپلوماتیک برپاکستان هیچ نکته امیدوارکننده ای در ارتباط با نقش امریکا درزمینه تحکیم و نهادینه سازی ارزش های دموکراسی و دولتداری خوب و هشداریا تشویق دولتمردان افغانستان در زمینه تحقق اصلاحات و مبارزه با فساد نداشت.

چنانچه ترامپ در این زمینه به صراحت بیان داشته است که ما دراین عرصه هیچ‌گونه مسئولیتی نداریم. رئیس جمهور آمریکا تصریح کرده است که هیچ تعهدی نسبت به نعادینه سازی دموکراسی در افغانستان ندارد.

این اظهارات در حالی صورت گرفته که طی 16 سال گذشته آمریکا همواره مدعی بوده است که جهت تقویت حکومت داری خود و تقویت زیر ساخت های امنیتی و مبارزه با تروریسم مسئولیت داشته و تلاش خواهد کرد.

در کل رویکرد این استراتژی یک رویکرد نظامی و تداوم جنگ دانسته می شود.در واقع اعلام این استراتژی با توجه به دلایل و بهانه های حضور امریکا در منطقه و افغانستان، مبنی بر توسعه دموکراسی و نهادینه سازی ارزش های دموکراسی و حمایت از روند دولتداری خوب و سرکوب تروریسم درسال 2001 نوعی عقب گرد محسوب می شود.

به تعبیردیگر این هم نوعی دیگر از برخورد ابزاری و فریب و ریاکاری لیبرال دموکراسی با ارزش های دموکراتیک تلقی می گردد.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟