استراتژی جدید آمریکا برای افغانستان/ حملات هوایی وسیع به مواضع طالبان و کشانیدن آنها به میز مذاکره

  • انتشار: ۱۹ ثور ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 21995

مقامات دولت ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا می گویند؛ یک تغیر بزرگ استراتژی را در بخش افغانستان روی دست خواهند گرفت. گفته می شود این استراتژی شامل افزایش سربازان آمریکایی در افغانستان و همچنان حملات هوایی وسیع علیه مواضع طالبان خواهد بود.

مشاور ارشد نظامی و پالیسی خارجی رئیس جمهور ایالات متحده یک تغیر بزرگی را در عرصۀ استراتژی افغانستان پیشنهاد کرده که به گونۀ موثر ایالات متحده را در جنگ با طالبان قرار می دهد.

مقامات امریکایی می گویند این برنامۀ جدید که باید رئیس جمهور ترامپ آن را تایید کند، خواهان گسترش نقش نظامی امریکا در افغانستان شده است تا بخشی از تلاش های وسیع تر به منظور افزایش اعتماد و کشانیدن مجدد طالبان به میز مذاکره باشد.

استراتژی جدید که حمایت مقامات ارشد کابینۀ آقای ترامپ را دارا می باشد، به وزارت دفاع امریکا، نه کاخ سفید؛ اجازه خواهد داد تعداد سربازان امریکایی را در افغانستان تعین کند و به ارتش این کشور صلاحیت می دهد حملات هوایی وسیع تری را علیه مواضع طالبان انجام دهد.

این برنامه، برعلاوۀ ۸۴۰۰ سرباز موجود در افغانستان، طرح افزایش کم ازکم ۳ هزار سرباز امریکایی دیگر را در افغانستان پیش بینی می کند. برای تقویت نیرو های امریکایی رقم مشابه نیرو های ناتو نیز تقاضا خواهد شد.

استراتژی جدید، یکبار دیگر به هواپیماهای امریکایی اجازه خواهد داد طالبان را در طیف وسیعتر از شرایط، هدف قرار داده و از حملات تهاجمی نیرو های افغان، حمایت بیشتر هوایی کنند.

انتظار می رود دونالد ترامپ، قبل از نشست ۲۵ می ناتو، تصمیم نهایی خود را در مورد این پالیسی بگیرد.

مقامات می گویند که تاهنوز روشن نیست که آیا دونالد ترامپ نظر مثبت در مورد گسترش نقش نظامی امریکا در افغانستان خواهد داشت یا خیر؟

واشنگتن پست در این مقالۀ خود می نگارد که حتی با رفتن این پیشنهاد روی میز رئیس جمهور ترامپ، برخی از مقامات ارشد ادارۀ آقای ترامپ که از تکرار تصمیم گیری های اولیه برای تشدید تلاش های نظامی هراس دارند، با این پیشنهاد مخالفت خواهند کرد.

آنان به این باور اند که موفقیت های ناشی از تشدید تلاش های نظامی، موقتی خواهد بود.

در داخل کاخ سفید، آنعده مقامات که با این برنامه مخالفت دارند، آن را استراتژی “جنگ مک ماستر” مشاور امنیت ملی رئیس جمهور خوانده اند.

کاخ سفید تاکنون در رابطه ابراز نظری نکرده است.

مقامات امریکایی گفته اند که افزایش رقم سربازان امریکایی و حمایت حکومت و ارتش افغانستان، شدیداً وابسته به توانمندی اشرف غنی، رئیس جمهور است تا فرماندهان نظامی غیرموثر را برکنار کرده و فساد را در سطح نیرو های نظامی خود کاهش دهد.

آنانیکه مخالف افزایش نیرو های نظامی اند می گویند که سلسلۀ اقدامات باراک اوباما که با بلند بردن تعداد سربازان به ۱۰۰ هزار نفر همراه بود، نتیجۀ مثمری را همراه نداشت.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟