آموزش استخراج ارز دیجیتال و راهنمای خرید ماینر

  • انتشار: ۲۱ جدی ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 73594

حتی اگر خوره فناوری نباشید، بازهم جسته و گریخته مطالبی درمورد رمز ارزها و نحوه استخراج ارز دیجیتال و اینکه چطور با درآوردن بیت کوین و امثالهم یک شبه ثروتمند شویم شنیده اید.

در این مقاله همه راههای بدست آوردن سکه های دیجیتالی را بریتان توصیح میدهیم، پس کمربندهایتان را محکم ببندید و تا آخر مقاله با همراه باشید.

استخراج ارز دیجیتال دقیقا یعنی چه؟

وقتی کلمه استخراج به گوش ما میرسد ناخودآگاه یاد معدن های پر پیچ و خمی میفتیم که کارگران با تقلا و تلاش بسیار زیاد، شبانه روز میکوشند تا تکه های کوچکی از طلا، ذغال سنگ، فیروزه و… را استخراج کنند.

استخراج ارز دیجیتال

استخراج ارز دیجیتال هم دقیقا به همین معناست و شما باید در معادن بیت کوین، مونرو، زی کش و دیگر رمز ارزها بصورت شبانه روزی و بدون وقفه کار کنید تا تکه های کوچکی از این سکه ها نصیبتان شود.

کلمه استخراج هم معادل فارسی واژه Mining (ماینینگ) است و هردو به یک معنا و مفهوم اشاره میکند، پس هرجا کلمه ماینینگ به گوشتان خورد؛ منظورش همان استخراج است.

اما آنچه گفتیم، تنها روی یک سکه استخراج است وراههای زیاد دیگری برای بدست آوردن و استخراج ارز دیجیتال وجود دارد که یکی یکی برایتان توضیح میدهیم.

چگونه ارز دیجیتال استخراج کنیم؟

استخراج ارز دیجیتال تا چند سال پیش آسانتر و ارزانتر از چیزی بود که الان هست. کافی بود چند عدد کارت گرافیک را بهم متصل کنید و با استارت نرم افزار ماینینگ، به پولدار شدن بیندیشید!

اما رفته رفته با زیاد شد ن تعداد ماینرها و البته بالارفتن سختی شبکه، دیگر کارت گرافیگ جوابگوی این کار نیست و باید دستگاههای مخصوصی که برای همین کار یعنی استخراج ارز دیجیتال ساخته شده اند را خریداری کنید.

این دستگاهها که اهل فن به آنها آسیک (Asic) میگویند، برای ماینینگ بهینه سازی شده اند و با تمام توان بطور شبانه روزی به استخراج ارز دیجیتال مشغول میشوند.

آسیک ماینر

چند نکته مهم و اساسی در خرید ماینرها وجود دارد که پیش از خرید، حتما باید به آنها توجه کنید و إلا احتمال پشیمانی بسیار زیاد است:

قیمت دستگاه استخراج ارز دیجیتال

اولین و البته مهمترین فاکتور، قیمت دستگاههای ماینینگ است. این ماینرها تماما از خارج و بطور خاص از چین وارد میشوند پس تمام محاسبات قیمتی با دلار انجام میشود.

با مراجعه به سایت معروف محاسبه سودآوری ماینرها اطلاعات کاملی از جمله قیمت روز آسیکها را میتوانید بدست بیاورید.

به عنوان مثال دستگاه zeon 180k الان که مشغول نوشتن این مقاله هستیم با قیمتی معادل ۱۸۵۰۰ دلار به فروش میرسد که به این عدد، باید سود شرکت واردکننده و هزینه حمل و نقل و گمرک و… را هم اضافه کنید.

مصرف برق دستگاه استخراج ارز دیجیتال

این موضوع در نگاه اول خیلی بچشم نمیاید ولی وقتی یک محاسبه سرانگشتی بکنید تازه متوجه اهمیت ماجرا میشوید.

همین دستگاهی که در بالا تصویرش را گذاشتیم چیزی معادل ۲۲۰۰ وات در ساعت برق مصرف میکند. یعنی اگر طی یکماه دائما روشن باشد، آخر ماه بیش از ۱ میلیون و ۵۸۴ هزار وات برق مصرف کرده است! این عدد را در قیمت برق منطقه تان ضرب کنید تا بفهمید هر ماه چقدر هزینه برق باید بپردازید، پس مصرف برق دستگاهها رابطه مستقیمی با سودآوری استخراج ارز دیجیتال دارد.

هش ریت

هش ریت (Hash rate) نیز ارتباط مستقیم با بازدهی دستگاه ماینر دارد. در مقاله فناوری بلاک‎چین در مورد رمزنگاری و کارکرد آنها مفصل توضیح داده ایم که اینجا تکرار نمیکنیم. به زبان ساده هرچه هش ریت دستگاهتان بالاتر باشد، استخراج ارز دیجیتال هم زودتر اتفاق میفتد.

بنابراین ماینر Zeon با هش ریت ۱۸۰KSol زودتر از دستگاه Innosilicon A9++ با هش ریت ۱۴۰KSol میتواند یک سکه دیجیتال برای شما استخراج کند.

شدت صدا

یکی از آزاردهنده ترین قسمت های صنعت استخراج ارز دیجیتال، صدای تولیدی توسط ماینرها است. این صدا چیزی جز چرخش فن های خنک کننده دستگاه و پاور آن نیست ولی وقتی قرار است دائما این نویز را در گوشتان بشنوید ماجرا حساس میشود.

شدت صدای تولدی شده توسط آسیک ماینرها بر اساس واحد db مشخص میشود که هرچه این عدد کمتر باشد، به این معناست که ماینر صدای کمتری از خود تولید میکند.

تاریخ عرضه دستگاه

دستگاه شما هرچه جدیدتر باشد سود بیشتری نصیبتان خواهد شد. فرض کنید ۱۸ هزار دلار ناقابل پرداخت کرده اید تا یک دستگاه آسیک ماینر Zeon 180K خریداری کنید. چیزی حدود ۴۰ روز هم طول کشیده تا دستگاه از چین برسد دست شما، بمحض اینکه دستگاه را میخواهید استفاده کنید ماینر جدیدی با هش ریت بالاتر نسبت به دستگاه شما وارد بازار میشود.

در چنین حالتی شما باید با یک دستگاه با هش ریت پایین، با دستگاه قوی تر از خودتان رقابت کنید، بنظر شما برنده این رقابت در بازار استخراج ارز دیجیتال نابرابر کیست؟

سختی شبکه

قبلا گفتیم، ماینرها در حقیقت کاری جز حل کردن رمز ندارند. هرموقع رمز تازه ای حل میشود، یک سکه به عنوان پاداش به حل کننده یا حل کنندگان آن به عنوان جایزه پرداخت میشود. قوانین این رمز و درجه سختی آن توسط توسعه دهنده و برنامه نویس شبکه تعیین میشود.

شبکه ای مثل بیت کوین را در نظر بگیرید که میلیون ها ماینر قدر و گردن کلفت در سرتاسر دنیا مشغول فعالیت در آن هستند. در چنین حالتی توسعه دهنده شبکه ناچار است سختی حل رمزها را بالاتر ببرد تا تعادل در شبکه برقرار شود.

راههای دیگر

فعالیت در صنعت استخراج ارز دیجیتال تنها در عرصه ماینینگ خلاصه نمیشود. چندین و چند راه دیگر هم برای فعالیت در این صنعت وجود دارد که بد نیست نیم نگاهی به آنها هم داشته باشید.

خرید ارز دیجیتال

ارز دیجیتال هم چیزی مثل دلار و یورو است. یعنی قیمت ثابتی ندارد و بسته به تحولات روز دنیا قیمت بالا و پایین میرود.

اگر شمّ اقتصادی بالایی دارید میتوانید پول خود را بجای خرید ماینر، بطور مستقیم به خرید ارز دیجیتال اختصاص بدهید.

یعنی بجای اینکه ماینر بخرید تا کار استخراج ارز دیجیتال را برایتان انجام بدهد، مستقیم یکی از ارزها را خریداری کنید و منتظر بمانید تا قیمت آن بالا برود و بعد بفروشید! اگر ناراحت نمیشوید به شغل شریف دلالی مشغول شوید منتهی در حوزه ارز دیجیتال.

صرافی ارزهای دیجیتال

از دیگر راههای پر ریسک ولی پرسود صنعت ارزهای دیجیتال، صرافی در این حوزه است. به این معنا که ارزهای مختلف را به یکدیگر تبدیل کنید. دقیقا مثل کاری که صرافی ها با ارزهای خارجی میکنند.

سایتهای زیادی برای این کار وجود دارد که یکی از آنها سایت چنجلی میباشد. رابط کاربری ساده و روان از مزیت های این سرویس میباشد.

با عضویت در این سایت، براحتی میتوانید انواع مختلف سکه را به یکدیگر تبدیل کنید.

سخن آخر

ما همیشه طرفدار تجربه های جدید در زندگی هستیم، اگر فعالیت در حوزه استخراج ارز دیجیتال را در توان خود میبینید، حتما آن را تجربه کنید ولی بیاد داشته باشید این عرصه مانند دیگر عرصه های اقتصادی فراز و نشیب های بسیار دارد و همیشه باید حواستان به بازار و تحولات آن باشد!