از هر 10 نفر در جهان یک نفر کمتر از 2 دالر در روز معاش دارد

  • انتشار: ۲۵ میزان ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 32046

نابرابری آشکار در توزیع ثروت در جهان باعث تشدید بحران گرسنگی شده است به طوری که فقیرترین افراد در جهان برای یک وعده غذای گرم باید هزینه‌ای بیشتر از دستمزد روزانه خود بپردازند. در گزارش تازه برنامه جهانی غدا گفته شده است که از هر 10 نفر در جهان یک نفر کمتر از 2 دالر در روز معاش دریافت می کند.

در تازه‌ترین گزارش برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل متحد که روز گذشته (دوشنبه) منتشر شد آمده است که با وجود پیشرفت‌های چشمگیر در زمینه ریشه‌کنی فقر، همچنان از هر ده نفر در جهان یک نفر با دستمزد روزانه کمتر از ۱.۹۰ دالر زندگی می‌کند و تنها ۸ نفر صاحب نیمی از کل ثروت جهان هستند.

بر اساس این گزارش که همزمان با ۱۷ اکتوبر، روز جهانی فقرزدایی منتشر شده، در حالی که قیمت واقعی یک خوراک لوبیا در نیویورک ۱.۲۰ دالر است، قیمت واقعی همان با غذا با همان کیفیت در سودان جنوبی که در قعر جدول کشورهای فقیر است، به نسبت درآمد به ۳۲۰ دالر می‌رسد.

در واقع یک شهروند نیویورکی به طور میانگین تنها ۰.۶ درصد از دستمزد روزانه خود را بابت این غذا می‌دهد در حالی که یک نفر اهل سودان جنوبی برای همان غذا باید ۱۵۵ درصد دستمزد روزانه خود را بپردازد. قیمت واقعی همین غذا در گواتمالا ۸.۲۷ دالر، در نپال ۲۷.۷۷ درصد و در هائیتی ۷۲.۶۵ درصد تخمیتن زده می‌شود.

از سوی دیگر با محاسبه نسبت قیمت مواد غذایی در کشورهای مختلف نشان از تشدید اختلاف میان قیمت‌ها و قدرت خرید مردم دارد. مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا به روزنامه گاردین گفته است که دلیل اصلی پایین آمدن قدرت خرید در جهان، نابرابری در دسترسی به مواد غذایی است. دیوید بیسلی می‌گوید: «اگر غذایی در ناروی به نظرتان گران آمد، بروید ببینید همان غذا را به چه قیمتی می‌توانید در مالاوی پیدا کنید.»

آقای بیسلی همچنین گفته است در حالی که بر اساس برآوردها در کره زمین به حد کافی مواد غذایی برای همه وجود دارد، در سال ۲۰۱۶ نزدیک به ۸۰۰ میلیون نفر در جهان دسترسی کافی به منابع غذایی نداشته و گرسنه مانده‌اند. به گفته او میزان غذایی که انسان‌ها سالانه در کره زمین به هدر می‌دهند برای سیر کردن شکم دو میلیارد نفر کفایت می‌کند.

وضع نابسامان تغذیه در کشورهای در حال رشد و با ثبات هم چندان مناسب نیست، اما وضعیت غذا در کشورهای درگیر جنگ و بحران اسفبار است. بنا به گزارش برنامه جهانی غذا، در سال ۲۰۱۶ نزدیک به ۵۰ درصد مردم در کشور جنگزده سوریه نیازمند کمک‌های غذایی بوده‌اند و قیمت یک خوراک لوبیا در این کشور ۱۹۰.۱۱ دالر تخمین زده می‌شود. این در حالی است که پیش از جنگ سوریه کشوری با میزان دستمزد متوسط محسوب می‌شده است. هم اکنون از هر پنج نفر سوری چهار نفر زیر خط فقر زندگی می‌کنند و ۷۵ درصد از کل جمعیت این کشور نیازمند کمک غذایی هستند.

در کشور جنگزده دیگر یعنی یمن نیز بیش از دو سوم مردم برای تهیه غذای روزانه خود دچار مشکل هستند. غلات موجود در این کشور در حال حاضر تنها برای ۲۰ درصد مردم کفایت می‌کند و بیماری‌های دامی و آفات نباتی دراین کشور بیداد می‌کنند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟