از فلوشیپ چه می دانید؟!

  • انتشار: ۴ دلو ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 101249

فلوشیپ در واقع به برخی فرصت های یادگیری کوتاه مدت گفته می شود که زمان آن، از چند ماه تا دوسال طول می کشند.

فلوشیپ چیست
فلوشیپ چیست

فلوشیپ ها در حقیقت امتیازهایی هستند که بر طبق شایستگی علمی افراد تعیین می شوند و برای دانشجویان تمام وقت دکتری و ارشد که معدل خوبی دارند در نظر گرفته می شود.

به عبارتی دیگر، آن دسته از دانشجوهای دوره کارشناسی که درس آها تمام شده است و دارای رزومه فوق العاده و تجربیات زیادی هستند، برای هزینه هایی که علاوه برشهریه باید بپردازند، می توانند به فلوشیپ به عنوان یک آفر فکر کنند.

معمولا بعضی از انجمن ها می توانند اسپانسری فلوشیپ ها را به عهده بگیرند تا دانشجویان جوانی که دارای استعداد هستند را برای شکوفایی استعداد های علمی شان، در پرتو عنایت ها وحمایت های مالی خودشان قرار بدهند و از دانش این دسته از دانشجویان در زمینه های کاری خود بهره بگیرند.

فواید فلوشیپ ها

مسلما با ارزش ترین فرصتی که فلوشیپ در اختیار یک دانشجو قرار می دهد، استفاده از کمک های مادی می باشد. به این ترتیب که بسیاری از فلوشیپ ها به علاوه ی تامین هزینه های زندگی، هزینه های رفت و آمد دانشجوها را هم بر عهده می گیرد.

فلوشیپ های ویژه ای هم وجود دارند که از برخی امکانات و تسهیلات از جمله بیمه سلامت، وام دانشجویی و یا حتی مسکن دانشجویان را نیز تامین می کنند.
جدای از این مواردی که گفته شد، فلوشیپ برای دانشجوها فرصتی را مهیا می کند که فرد در کنار کسانی که مهارت ها و تجارب زیادی دارند مقاله ها و کتاب هایی تخصصی به چاپ برساند و به این ترتیب به راحتی خود را در معرض کارفرمایان برای استخدام در امور مختلف قرار می دهد.

پیدا کردن فلوشیپ های مختلف

برای پیدا کردن فرصت های فلوشیپ شما بهتر است از گزینه های مختلف استفاده کنید، ارتباط با افراد آکادمیکی که در اطراف شما هستند می تواند به عنوان کلید اصلی برای پیدا کردن فلوشیپ های مناسب شما عمل کنند.

فلوشیپ چیست
فلوشیپ چیست

همچنین شما می توانید با کارشناسان بانفوذ دانشکده محل تحصیل تان در خصوص این مسئله و فرصت های فلوشیپی که شاید تا کنون به شکل گسترده  تبلیغ نشده اند ، صحبت کنید.

در ضمن فراموش نکنید دنیای دیجیتال که در بیشتر موارد می تواند به کمک ما بیاید، شاید یکی از مناسب ترین گزینه های کمکی  در خصوص پیدا کردن فلوشیپ های متناسب با رزومه و علاقه شما باشند.

همچنین شما با یک جستجوی ساده در موتوروهای جستجوی اینترنتی می توانید به نتایج دلخواه خود در این زمینه برساند. در ضمن وب سایت هایی هم در این خصوص وجود دارند که به شکل ویژه به معرفی این دست فلوشیپ های تحصیلی به صورت موقت می پردازند.

همان گونه که در بالای ای نوشته اشاره شد، فلوشیپ‌ ها هم مثل گرنت و بورسیه به طور کلی به کسانی داده می شوند که رزومه آنها قابل قبول باشد و مقاطع تحصیلی پیشین خود را در موسسه های معتبر با نمراتی قابل قبول پشت سر گذاشته باشند.

اما در کنار همه این موارد، نکته ای که بسیار دارای اهمیت می باشد و می تواند نقص های موجود در رزومه یک دانشجوی متقاضی فلوشیپ را برای دریافت آن پوشش دهد، نوشتن یک نامه با کیفیت بالا است که در آن به روشنی عنوان شود که متقاضی در واقع یک فرد مناسب برای اخذ فلوشیپ می باشد.

به بیان دیگر اگر دانشجوی متقاضی با نامه نگاری های خود که نشان دهنده ی  توانایی های او است، بتواند افرادی را که در این زمینه تصمیم گیرنده هستند را راضی نماید، می تواند فرصت مناسبی را برای اخذ فلوشیپ تحصیلی برای خود فراهم کند.

فلوشیپ یا دوره تکمیلی تخصصی در واقع یکی از دوره ‌های تحصیلی تکمیلی پزشکی، روانشناسی و غیره است که بعد از تکمیل دوره رزیدنسی می توان آن را اخذ کرد و مهارت های عملی و تجربی فارغ التحصیلان این رشته ها را افزایش می دهد که پس از تکمیل شدن دوره تخصص گذرانده می‌ شود.

فلوشیپ چیست
فلوشیپ چیست

آن دسته از فارغ التحصیلانی که پس از تمام شدن دوره های تحصیلی و آموزشی شان در پی پربار کردن رزومه خود و همچنین افزایش مهارت های تخصصی شان باشند باید این دوره را بگذرانند و مدت زمان این دوره از چند ماه تا حداکثر دو سال طول می کشد و گذراندن آن نیازمند تخصص است و در واقع یک دوره ی تکمیلی به شمار می رود.

به طور معمول برای هر کدام از رشته های خصصی پزشکی در چند موضوع بنیادین و اساسی دوره‌های فلوشیپی در نظر گرفته می ‌شود که متخصصانی که شرایط لازم را در این زمینه دارا هستند می‌توانند در آن شرکت کنند و فارغ ‌التحصیل شوند.

در حقیقت طول این دوره بستگی به نظر اساتید مربوطه دارد و طول دوره آن در حدود ۱۸ ماه است. مثلاً افرادی که دارای تخصص زنان و زایمان هستند دانشنامه های تخصصی برای دوره‌ های فلوشیپی ناباروری پریناتولوژی و غیره وجود دارد.

اصطلاح فوق در دیگر گروه ‌های علمی با یک سری شرایط متفاوت مورد استفاده است، به عنوان مثال در رشته ‌های مهندسی معرف دوره های تحصیلی متفاوتی می باشد.

فلوشیپ‌ ها در رشته های مختلف پزشکی در بسیاری از کشورهای جهان ارائه می ‌شود و باعث می شود سطح علمی پزشکان افزایش پیدا کند.

به عنوان مثال یک پزشک متخصص در زمینه ی چشم می ‌تواند دوره تکمیلی تخصصی یا همان فلوشیپ را در رشته قرنیه بگذراند. هر چند اصطلاح فلوشیپ ممکن است در دیگر رشته ‌های غیرپزشکی هم با عنوان های مختلف به کار برده شود.

تفاوت فلوشیپ و فوق تخصص

یک پزشک بعد از گذار از دوره ۷ ساله عمومی و پذیرفته شدن در یکی از تخصص های پزشکی می تواند در آن رشته به صورت تخصصی تحصیل کند و بعد از گذراندن دوران تحصیل، تخصص خود را دریافت نماید.

در واقع فوق تخصص یک مدرک آکادمیک است که بعد از اخذ پذیرش و گذراندن دوره ۲ تا ۳ ساله در دانشگاه به دست می آید.

این در حالی است یک پزشک می تواند در هر یک از زیر شاخه های تخصص خود یک دوره ۳ ماهه تا ۲ ساله را به صورت آکادمیک بگذراند و گواهی گذراندن دوره را اخذ کند.