از سرگیری کمک مالی آمریکا به پاکستان، اهرم فشار «ترامپ» در موضوع افغانستان

  • انتشار: ۵ اسد ۱۳۹۸
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 67275

 نشریه چینی گلوبال تایمز در تحلیلی در مورد« تلاش آمریکا برای پایان جنگ در افغانستان» نوشت، ترامپ در دیدار با عمران خان، کمک مالی آمریکا به دولت پاکستان را به عنوان یک اهرم فشار در موضوع صلح افغانستان استفاده کرده است.

به نوشته این رسانه، پاکستان نقش مهمی در تعامل واشنگتن و کابل ایفا کرده است. زمانی که ترامپ دولت آمریکا را تحویل گرفت، تعداد نظامیان این کشور را در افغانستان افزایش داده و این موضوع وابستگی به پاکستان برای مباحث پشتیبانی از نظامیان آمریکایی را افزایش داد.

از سوی دیگر ترامپ در حال حاضر با طالبان در حال مذاکره برای پایان جنگ در افغانستان است. در این مذاکرات نیز پاکستان نقش بسیاری مهمی را داشته است. خروج از افغانستان و همچنین ثبات در این کشور به میزان زیادی به پاکستان وابسته است و اگر اسلام آباد در این ماجرا کارشکنی کند، واشنگتن در این زمینه دستاوردی نخواهد داشت. 

گلوبال تایمز می‌افزاید: کمک مالی آمریکا به پاکستان یک از اهرمهای فشار در موضوع افغانستان در زمان دیدار عمران‌خان از آمریکا بود. ترامپ بعد از روی سرکار آمدن کمک مالی سالیانه این کشور را به پاکستان قطع کرد. پاکستان امیدوار است که بعد از بهبود روابط واشنگتن مجددا این کمک مالی را از سر بگیرد. 

این رسانه چینی ادامه داد: ترامپ در آستانه دیدار با عمران خان گفت: این امکان وجود دارد که با بهبود روابط میان دو کشور کمک مالی آمریکا به پاکستان از سرگرفته شود. 

طبق این گزارش، سیاست جدید ترامپ در مورد افغانستان روی نقش هند مانور داده و پاکستان را به حاشیه برده است، اما با روی کار آمدن عمران خان، ترامپ امیدوار است که پاکستان نقش مهمی تری در پایان جنگ افغانستان داشته باشد. 

گلوبال تایمز نوشت: از سوی دیگر پاکستان تنها کشور مسلمان است که بمب اتم دارد و با توجه به تخریب رابطه میان تهران، آنکار و ریاض و آمریکا، ترامپ به دنبال این است که متحد جدیدی و تاثیرگذاری در منطقه برای خود دست و پا کند. 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟