از خزانه جهانی بذر سوالبارد چه می دانید؟!

  • انتشار: ۲۵ قوس ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 99807

خزانه جهانی بذر سوالبارد یا خزانه جهانی بذر برای روز قیامت در روز ۲۶ ماه فوریه سال ۲۰۰۸ میلادی به شکل رسمی پایه گذاری شد، اما شاید تا امروز شما هیچ نامی از آن نشنیده باشید.

این مکان در حقیقت  یک سیلو است که دانه هایی از گیاهان با ارزش در روی زمین را برای روزی که دیگر نشانی از این گیاهان و دانه ها وجود ندارد و در حقیقت برای روز مبادا نگهداری می کند.

خزانه جهانی بذر سوالبارد
خزانه جهانی بذر سوالبارد

این کار برای زمانی است که اگر حوادث و فجایعی نابود کننده در روی کره زمین رخ داد، این دانه ها و بذرها در امان باشند و بتوان از این سپرده ها برای بعد از این فجایع و حوادث استفاده کرد.

خزانه جهانی بذر سوالبارد، یا بذر برای روز قیامت، برای محفوظ ماندن از خطر بالا آمدن آب دریاها ، در ارتفاعی به بلندای ۱۳۰ متر از کوه در مجمع الجزیره سوالبارد در کشور نروژ و در اقیانوس منجمد شمالی بنا شده است.

این نوع ساخت، به مسئولین این امکان را می دهد تا هیچ گاه نگرانی طغیان آب دریاها را نداشته باشند و با خیال راحت بذرهایی که به آنها سپرده شده است را با شرایط مناسب نگهداری کنند و در زمان لازم به صاحبانشان باز گردانند.

این خزانه مانند دانه‌های غذایی و گیاهی را حداقل تا دویست سال در امان نگاه می دارد. این مکان که در سال ۲۰۰۸ میلادی افتتاح شد تا کنون، هشتصد و شصت هزار نوع از چهار هزار گونه گیاهی مختلف در جهان به این محل، برای نگهداری داده شده است.

از جمله گیاهان غذایی که به این خزانه سپرده شده است، بیش از ۱۲۰ هزار نوع برنج و صد هزار نوع گندم می باشد.

این خزانه و انبار که به نام بذر قیامت نیز شناخته می شود، در حقیقت یک نوع بیمه جهانی برای اینکه نسل انواع گیاهان را بقاء بخشند تاسیس شده است.

همچنین تمام این گیاهان، نمونه ها و محصولات در این خزانه در مقابل خطراتی چون، انواع بیماری، آفت‌های مختلف، خشکسالی و دیگر بلاهای طبیعت و همچنین گرم شدن اتمسفر زمین به به شدت در امان هستند.

این خزانه جهانی در واقع یک مجموعه خاص و بسیار منحصر به فرد برای حفظ انواع مواد غذایی از جمله بادمجان، انواع کاهو، انواع گندم، جو، سیب زمینی، ذرت، انواع برنج، ، سورگوم و لوبیای چشم بلبلی و غیره به شمار می رود.

خزانه جهانی بذر سوالبارد
خزانه جهانی بذر سوالبارد

دمای این انبار سرمای کافی برای نگهداری و بقاء دانه های کشاورزی از جمله گندم و سورگوم دارد، در شرایطی که برق منطقه از کار بیفتد نیز این خزانه با هیچ مشکلی مواجه نخواهد شد انواع گندم در این خزانه تا ۱۷۰۰ سال و سورگوم تا ۲۰۰۰۰ سال قابلیت نگهداری دارند.

این سوله و خزانه حتی در بدترین شرایط جوی و در پی گرم شدن کره زمین باز هم برای مدت دویست سال یخ به صورت کاملاً طبیعی در حول این خزانه وجود خواهد داشت.

این سوله دارای امکانات و تسهیلاتی از جمله درب های سنگین از جنس فلز و قفل های مجزا و سطوح مختلفی از امنیت می باشد.

برای این که وارد این انبار و سوله شویم باید از ۵ درب رمزدار عبور کنیم. یکی از مدیران و مسئولین این خزانه جهانی می گوید، برای این که از ورود غیر مجاز به این خزانه جلوگیری شود زنگ های خطر مختلفی نصب شده است ولی هیچ وقت این زنگ ها تا کنون به صدا در نیامده اند.

آنها معتقدند که چنین جرمی هیچ گاه در این محل اتفاق نخواهد افتاد. این خزانه که به شدت در مقابل بلایای طبیعی مقاوم است و هیچ زلزله و سیل و … روی آن تأثیر نخواهد گذاشت، ظرفیت ذخیره ی چیزی بیش از دو میلیارد بذر را دارد

محققان سوری در این اواخر سپرده های گیاهی خود را که به این خزانه سپرده بودند به دلیل جبران آسیب های جنگی برداشت کرده اند که این اولین برداشت از خزانه جهانی بذر است که مسئولین خزانه جهانی بذر سوالبارد امید به بازگرداندن این سپرده ها دارند.

خزانه جهانی بذر سوالبارد
خزانه جهانی بذر سوالبارد

اولین دریافت خزانه

خزانه جهانی روز قیامت همان طور که گفته شد در جزیره ی سوالبارد نروژ در صد کیلومتری قطب شمال افتتاح شد. این خزانه اولین سفارش خود را از یک صدر کشور با دریافت یک صد میلیون بذر از انواع گیاهان غذایی شروع کرد.

در حال حاضر در انبار جهانی بذر سوالبارد چیزی نزدیک به یک میلیون از گونه های مختلف گیاهی غذایی و دانه های کشاورزی از یک صد کشور جهان نگهداری می شود.

این خزانه ی جهانی در دهمین سالگرد افتتاح خود، میزبان هفتاد هزار گونه جدید از بذرهای گیاهی، غذایی و دانه های کشاورزی بود.

این خزانه جهانی که به هدف تضمین بقاء انواع گیاهان و مواد غذایی و محصولات خوراکی و مصون نگاه داشتن این مواد و گونه ها از انواع بلایا و آفت ها احداث شده است.

انبار جهانی روز قیامت در قسمت انتهایی یک تونل یخی در عمق صد متری از دل کوه حفر شده است و همان طور که گفته شد اگر برق این انبار در معرض قطعی قرار بگیرد هم می تواند دمای زیر صفر درجه را برای بقاء و نگهداری دانه های کشاورزی تامین کند.

خزانه جهانی بذر سوالبارد
خزانه جهانی بذر سوالبارد

این انبار گنجایش ذخیره چیزی بیش از ۵/۲ میلیارد انواع دانه های کشاورزی، گیاهی و خوراکی را دارد. این خزانه همچنین به عنوان یک محل برای نگهداری و پشتیبانی بانک های ژن ساخته شده است، تا از بقاء انسان در برابر هر نوع فاجعه زیستی که در آن ممکن است تنوع گیاهی را به خطر بیندازد محافظت می نماید.

برای انبار سوالبارد در قسمت شمال ، یک فرودگاه کوچک به همین نام ساخته شده است که در هنگامی که اب های اطراف جزیره یخ می زند از طریق هوا بتوان به آن دسترسی داشت.

طرح ساخت این خزانه جهانی بذربه مدت یک سال و نیم و با هزینه ای برابر با ۴/۸ میلیون دلار انجام گرفت، همچنین شب های طولانی زمستان شرایط نگه داشتن این بذرها را در دمای منفی چهار درجه به وجود آورده است.

در طول ماه های فصل زمستان که تاریک هستند هم یک شبکه کابل فیبر نوری دویست تایی نور سفید که به فیروزه ای میزند قابل رویت است، این نور یاد آور شفق شمالی است.