از جمعیت 29 میلیونی افغانستان، 14 میلیون را زنان و 15 میلیون را مردان تشکیل می دهد

  • انتشار: ۲۰ ثور ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 22067

اداره‌ی احصاییه‌ی مرکزی با نشر سالنامه‌ی ۱۳۹۵ خود می‌گوید که نفوس افغانستان ۲۹.۲ میلیون نفر است. که از این میان ۱۴.۲میلیون آن را زنان و ۱۵میلیون آن را مردان تشکیل می‌دهند.

شیرمحمد جامی‌‌زاده، سرپرست اداره‌ی احصاییه‌ی مرکزی روز گذشته(سه‌شنبه ۱۹ثور) در نشستی خبری اعلام کرد که این آمار براساس گزارش‌های ادارات دولتی جمع‌آوری شده است. این در حالی است که یکی از موارد مورد اختلاف، میزان دقیق نفوس کشور است.

او افزود که برای طرح برنامه‌های توسعه‌یی اکثرکشورهای کمتر توسعه‌یافته‌یی مانند افغانستان نیاز به جمع‌آوری آمار دقیق از وضعیت زندگی مردم دارد.

آقای جامی‌زاده گفت که آماری که از سوی اداره‌ی احصاییه‌ی مرکزی به‌نشر رسیده به‌صورت دقیق و با کیفیت خوب جمع‌آوری شده است. اما در جریان این سال‌ها به‌دلیل عدم امکان سرشماری دقیق نفوس، بارها طرح توزیع تذکره‌ی الکترونیک مطرح شده است که تاکنون به مرحله‌ی اجرا درنیامده است.

در حالی‌که آمار و ارقام موجود در مورد شمار دقیق نفوس کشور تاکنون از میزان باورپذیری کمتری برخورداری بوده است، اما سرپرست ریاست احصائیه‌ی مرکزی تاکید می‌کند که: « نشراین سالنامه با آن‌که تصویر کلی از وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور را نشان می‌دهد، دسترسی آسان به منابع غنی ارقام و معلومات احصائیوی را نیز فراهم می‌کند که وزارت‌خانه‌ها، ادارات دولتی، سازمان‌های غیردولتی سکتور خصوصی براساس آن می‌توانند برنامه‌های‌شان را ترتیب بدهند.»

از همان ابتدای انتشار سالنامه‌ی جدید اداره‌ی احصائیه‌ی مرکزی، مشابهت‌های این گزارش با گزارش‌های سال‌های قبل به گونه‌یی صریح بود که توجه بسیاری از خبرنگاران و فعالان شبکه‌های اجتماعی را به‌خود جلب کرد. عکس‌هایی از شروع گزارش سالنامه‌ی اداره‌ی احصائیه‌ی مرکزی در سه سال گذشته منتشر شد که نشان می‌داد این سالنامه‌ها هیچ تفاوت عمده‌یی با هم ندارند.

سالنامه‌ی احصاییوی این اداره نشان می‌دهد که نفوس افغانستان در سال ۱۳۹۵ به‌شمول ۱.۵میلیون کوچی به ۲۹.۲ میلیون نفر رسیده است که از این میان ۱۴.۲میلیون آن را زنان و ۱۵میلیون آن را مردان تشکیل می‌دهند.

بر اساس معلومات اداره‌ی احصاییه‌ی مرکزی نفوس شهرها ۶.۹ میلیون و نفوس روستاها بدون احتساب نفوس کوچی‌ها، ۲۰.۸ میلیون نفر تخمین شده است.

در سالنامه‌ی این اداره آمده است که ۱۳.۸میلیون نفوس افغانستان سن‌شان پایین‌تر از ۱۵سال می‌باشد.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟