گچ سماور و رسوبات قوری را چگونه از بین ببریم؟

  • انتشار: ۱۰ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 76110

سماور و کتری جزء وسایل پر استفاده مخصوصا در آشپزخانه‌های ایرانی می‌باشند. در این مقاله به نحوه رسوب گیری گچ سماور و انواع کتری و چای ساز پرداخته شده است.

رسوباتی که می‌توانند باعث پایین آمدن کیفیت آب جوش شوند و آن را کدر کنند و در نتیجه بد رنگ شدن چای را سبب شوند. و باعث بد شدن طعم نوشیدنی‌ شما باشند. و دیگر اینکه ظاهر نامناسبی به سماور و کتری شما می‌دهند.

دلیل ایجاد رسوب و گچ سماور

دلیل تشکیل این رسوبات هم که مشخص است. این رسوبات مربوط به آبی است که استفاده می‌کنید. آهک، ترکیبی است که به راحتی در آب قابل حل است.

زمانی که آب می‌جوشد، کربنات کلیسم یا همان آهک، از آب جدا می‌شوند و همان باعث ایجاد رسوب یا جرم و گچ سماور و کتری می‌شوند. بعد از جوشیدن‌های مکرر و در بلند مدت، لایه ضخیمی از این رسوبات سماور یا کتری شما را در بر می‌گیرند.

در ادامه این مطلب به روش های ساده و مفید از بین بردن گچ سماور و کتری اشاره شده است، اگر دچار این مشکل هستید، در این مقاله با اطلس پلاس همراه باشید.

گچ سماور

روش‌های رسوب زدایی گچ سماور

همه این روش‌ها قابل استفاده برای از بین بردن جرم و گچ سماور نیستند، برخی از آنها برای برق انداختن و بعضی روش ها برای جلوگیری از بروز این رسوبات نوشته شده اند.

روش اول تمیز کرد گچ سماور

راحت ترین راه برای از بین بردن جرم و گچ سماور و کتری، استفاده از ترکیب سرکه سفید و آب است. این دو مایع را به نسبت مساوی با هم مخلوط کنید و در سماور، کتری یا چای‌سازتان بریزید.

زمان کافی بگذارید تا آب به جوش بیاید، بر طبق ضخامت رسوبات، بین ده دقیقه تا نیم ساعات بعد از جوش آمدن آب، صبر کنید.

بهتر است در حدود ۱۵ دقیقه صبر کنید تا ترکیب سرکه و آب در ظرف بماند. بعد از گذشت این زمان،. می‌بینید که رسوبات سماور شما جدا شده و به راحتی می‌توانید با یک اسکاچ نرم و بدون هیچ گونه مشکلی می‌توانید آن را تمیز کنید.

اگر فکر می‌کنید که ممکن است بوی سرکه در سماور شما باقی مانده باشد، دوباره کتری و یا همان سماور خود را از آب پر کنید و بگذارید باز هم بجوشد. بعد از آن آب را از کتری خود خالی کنید و آب کشی نمایید.

روش دوم

در این روش، شما می‌توانید از سرکه سفید به طور خالص و بدون ترکیب آب استفاده کنید. قبل از اینکه بخوابید، در سماور یا کتری تان به اندازه ظرفیتش سرکه سفید بریزید و اجازه بدهید تا صبح همان گونه بماند.

هنگام صبح، سرکه را از کتری به ظرف مخصوصش برگردانید، زیرا این سرکه برای دفعات بعدِ شستشوی سماور شما قابل استفاده است. (متوجه باشید که دیگر برای خوردن از آن استفاده نکنید)

بعد از اینکه کتری یا سماورتان را خالی کردید آن را دو الی سه بار با آب سرد پر کنید و خالی نمایید. این کار باعث می‌شود کتری شسته شده و قابل استفاده شود.

روش سوم

شما می‌توانید از آب و لیمو ترش استفاده کنید. به میزان ۵۰ میلی لیتر آب لیمو را به همراه آب به مقدار دو پیمانه کوچک ترکیب کنید. همچنین می‌توانید از برش های لیمو برای تمیز کردن گچ سماور استفاده کنید.

بعد از مدتی اجازه بدهید این محلول به همان شکل داخل ظرف شما بجوشد. مدت زمانی که آب در آن می‌جوشد بسته به حجم جرم و گچ سماور و همچنین نوع ظرف شما دارد.

ناگفته نماند که روش فوق برای این است که شما ظرف خود را برق بیندازید و شاید برای از بین بردن لایه های جرم و گچ صخیم روش مناسبی نباشد.

روش چهارم

روش بعدی برای جرم هایی است که به تازگی ایجاد شده و لایه نازکی از گچ و جرم بر روی دیواره سماور یا کتری شما قرار گرفته است.

شما می‌توانید کتری را بدون آب بر روی شعله گاز بگذارید، بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی آب سرد به همراه یخ داخل آن بریزید. این باعث می‌شود جرم های ظرف شما ترک بخورند و از جداره کتری و سماور جدا شوند.

سعی کنید در این روش احتیاط به خرج دهید، حرارت کتری نباید به اندازه ای باشد که باعث از بین رفتن لحیم های داخل آن شود.

روش پنجم

دقت کنید که اگر ضخامت و حجم گچ سماور شما زیاد نیست و کتری و سماور مورد نظرتان کوچک است و امکان گذاشتن آن در جایخی وجود دارد، از این روش استفاده کنید.

به این صورت که، کتری یا سماور خود را از آب پر کنید و به اندازه نصف روز در جایخی یخچال قرار دهید. بعد از این مدت، آن را خارج کرده و بشویید. می‌بینید که رسوبات در زمان شستشو به راحتی جدا می‌شود. از این روش برای کتری های برقی استفاده نکنید.

روش ششم

روش بعدی برای از بین بردن گچ سماور و انواع کتری و چای‌ساز استفاده از دو یا سه عدد سیب زمینی و یک تکه زاج سفید می‌باشد.

شما می‌توانید بسته به حجم ظرف‌تان دو یا سه عدد سیب زمینی را رنده کنید و به مدت سی دقیقه آن را با آب بجوشانید. بعد از گذشت نیم ساعت، یک تکه از زاج سفید کوبیده هم به آن اضافه نمایید و اجازه دهید سی دقیقه دیگر هم بجوشد.

روش هفتم

روش دیگری که در این مقاله برای تمیز کردن گچ سماور و کتری می‌خوانید استفاده از پوست هندوانه است. برای این منظور کافی است پوست یک هندوانه که قبلا میل کرده اید را تکه تکه کنید.

آن را در سماور، کتری و یا چای سازتان به مدت زمان ۳۰ دقیقه با آب بجوشانید. با این کار ظرف خود را مانند روز اول تمیز، نو و بدون هر گونه گچ و رسوب خواهید دید.

روش هشتم

در این روش برای جرم گیری گچ سماور و کتری و جلوگیری از ایجاد رسوب مقداری گوش ماهی یا فلس صدف را در کتری بیندازید تا آهک آب در آن جذب شود.

شما می‌توانید این روش را برای بعد از جرم زدایی و یا برای کتری ها و سماورهای نو استفاده کنید تا آهک جذب دیواره های کتری شما نشود.

آخرین روش برای رسوب زدایی گچ سماور

در آخرین مورد پیشنهادی ما، شما می توانید از جرم گیرهای سیمی و یا پودری که در بازار به همین منظور به فروش می‌رسند استفاده کنید.