از بین بردن پرز فرش با چند راهکار موثر و ساده

  • انتشار: ۶ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 75678

قطعا برای شما هم پیش آمده است که تا مدت زیادی بعد از خرید یک فرش در خانه، شاهد پس دادن پرزهای آن باشید. در این مقاله از اطلس پلاس به ارائه راهکارهایی برای از بین بردن پرز فرش پرداخته شده است.

دلیل پرزدهی فرش

فقط انسان ها و یا حیوانات خانگی نیستند که موی‌شان می‌ریزد و به لباس ها می‌چسبد. این وضعیت کلافه کننده در مورد فرش های ماشینی مخصوصا زمانی که نو هستند نیز صادق است.

اگر در زمان تولید فرش و در مرحله بافت از آب و روغن به اندازه کافی استفاده نکنند و دستگاه‌ها به خوبی تنظیم نشده باشند فرش دچار پرز دهی می‌شود.

از بین بردن پرز فرش

اغلب فرش‌ های ماشینی دچار پرز دهی می‌شوند. البته فرش های دستباف نیز از این امر مستثنی نیستند.  برای اینکه خواب فرش ماشینی را در کاخانه حفظ کنند از آهار استفاده می‌کنند.

در فرش های نو برخی از این الیاف ها بلند تر از بقیه هستند و آهار نمی‌تواند آن را مهار کند و همین باعث می‌شود که فرش ها بعد از مدتی دچار پرز دهی شوند.

مدت و شدتی که یک فرش ماشینی به آزاد کردن پرز می‌پردازد بستگی دارد به کیفیت الیاف، نوع نخ، ساختمان آن، تراکم و ضخامت نخ زمینه، همچنین کیفیت آهاری که برای فرش استفاده می‌شود. البته بسیاری از عوامل فنی دیگر نیز که در زمان بافتن فرش دخیل هستند می‌تواند منجر به پرز دهی فرش شود.

البته هر چقدر تراکم آن و تعداد شانه های فرش انتخابی شما بالاتر باشد، کمتر مجبور هستید که با مشکلاتی از این نوع مواجه شده و دست و پنجه نرم کنید.

فرش های نو

گاهی فرش‌ هایی که تازه خریداری کرده‌اید ممکن است حجمی از پرزها را از خود آزاد کنند که با نشستن روی فرش مقدار زیادی از آنها به لباس ما بچسبند و دردسر ساز شوند.

معمولا برای پاک کردن آنها از روی لباس زحمت زیادی باید کشیده شود. با خواندن این مطلب می‌توانید خیلی راحت به از بین بردن پرز فرش خود به صورت موفق اقدام کنید.

فرش های اکرلیک

لازم است متذکر شویم که اکثر فرش های اکرلیک تا مدتها بعد از استفاده از پرزها و کرک های اولیه برخوردار هستند. این کرک ها با پا خوردن آزاد می‌شوند و بر روی فرش خود را نشان می‌دهند.

این یک امر کاملا عادی است و جای نگرانی ندارد. این پرزها بعد از مدتی کم شده و فرش به حالت طبیعی خود می‌رسد. فرش های اکرلیک به دلیل جنس شان، همراه با پرز هستند.

البته امروزه با ورود تکنولوژی های جدید فرش ها از نظر شفافیت و پرز دهی با کیفیت های بهتری ارائه می‌شوند. یک فرش خوب به اندازه یک تا سه هفته پرز می‌دهد. البته مدت آن هم به رنگ فرش بسته است. فرش های تیره پرز بیشتری می‌دهند.

فرش های پلی استر و نخی

این مدل از فرش‌ها تولید پرز نمی‌کنند و یا پرزهای بسیار کمی از آنها آزاد می‌شود. پس اگر فرشی از جنس پلی استر خریداری کرده اید دیگر نگران از بین بردن پرز فرش تان نباشید.

از بین بردن پرز فرش

بهترین روش برای اینکه از شر پرزهای فرش نو خلاص شویم این است که از جاروبرقی‌ای استفاده کنید که قدرت مکش بالایی داشته باشد. هر دو روز یک بار با استفاده از آن فرش ها را جارو کنید تا پرزهای آن گرفته شود.

اگر پرزهای روی فرش شما بیش از اندازه معمول بودند می‌توانید از یک فرچه که مخصوص جمع کردن پرز فرش است استفاده کنید. قبل از استفاده نیز باید فرچه را کمی خیس کنید تا پرزها به آن بچسبند و بعد از آن جارو برقی بکشید.

استفاده از کیسه حمام

جالب است بدانید برای از بین بردن پرز فرش خود می‌توانید از کیسه های حمام استفاده کنید. برای این منظور، کافی است که کیسه را با آب مرطوب کنید و در راستای خواب فرش، بر روی آن بکشید تا به طور کامل پرزهای فرش را به خود بگیرد.

دستمال مرطوب

یک روش دیگر برای از بین بردن پرز فرش استفاده از دستمال مرطوب است. برخی مدعی هستند که اگر از مواد شوینده شیمیایی استفاده شود بهتر است.

اما توصیه ما به شما این نیست! به این خاطر که، مواد شیمیایی باعث آسیب رساندن به بافت فرش می‌شوند و در نهایت هیچ تأثیری هم نخواهند داشت.

دستگاه پرز گیر

یکی دیگر از راه های از بین بردن پرز فرش استفاده از دستگاهی است که به همین منظور ساخته شده است. دستگاه پرز گیر فرش. این دستگاه به شما کمک می‌کند که به راحتی و با چند بار استفاده محدود از شر پرزهای فرش خود خلاص شوید.

تفاوت پرزگیری در فرش های ماشینی و دستباف

در فرش های دستباف ما شاهد ظرافت بیشتری نسبت به فرش های ماشینی هستیم. پس در هنگام تمیز کردن و پرزگیری این فرش ها باید با احتیاط بیشتری اقدام کنید.

از فرچه و یا دستمال مرطوب به آرامی و کاملا با احتیاط برای پرزگیری استفاده کنید. سعی کنید به هیچ عنوان از آب گرم، مخصوصا در فرش‌های دستباف استفاده نکنید.

اگر دیدید به هر دلیلی پرزهای فرش شما از بین نرفت و همچنان دچار اذیت و آزار بودید با یک قالیشویی تماس بگیرید و حتما عنوان کنید که برای از بین بردن پرز فرش ها با آنها تماس گرفته اید و نه شستشو.

در انتها، بعد از تمیز کردن پرزهای روی فرش نوبت به براق کردن فرش شما می‌رسد. مقداری سرکه و خاک اره را با هم مخلوط کنید و برس مخصوص فرش را به آن مخلوط، آغشته کنید و به آرامی روی فرش بکشید.

بگذارید فرش شما به طور کامل خشک شود. دوباره فرش را جارو برقی بکشید تا اگر ذراتی از پرز بر روی آن باقی مانده بود را کامل جمع کند. استفاده از شامپو فرش در طول سال نیز به براق شدن فرش‌های شما کمک خواهد کرد.

سعی کنید تا قبل از اینکه تمام پرزهای فرش تان گرفته نشده است با لباس های تیره رنگ روی آن ننشینید. تمیز کردن این پرزها از روی لباس تیره رنگ می‌تواند خیلی سخت باشد.

اگر با چنین مشکلی مواجه شدید بهترین و ساده ترین راه برای از بین بردن پرزهای لباس تان استفاده از رول چسبی پرز گیر است. با این وسیله به راحتی می‌توانید پرزهای روی لباس تان را از بین ببرید.