درمان قطعی شپش موی سر با ۱۰ راهکار خانگی، سالم و کم هزینه

  • انتشار: ۲۷ حمل ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 57785

رایج ترین راه برای فهمیدن اینکه موی سرمان شپش دارد، خارش است. اگرچه شپش بیماری خاصی ایجاد نمی ‌کند اما گزش آن باعث ایجاد حساسیت روی پوست می ‌شود. شپش‌ ها می‌ توانند باعث ایجاد حس ملل/خارش روی سر یا بدن شوند طوری که احساس می‌ کنید چیزی درحال راه رفتن روی پوستتان است!

در این مطلب از خبرگزاری اطلس راه های طبیعی از بین بردن شپش توضیح داده شده که در صورت انجام آن ها نیازی به مصرف داروهای شیمیایی نخواهید داشت.

چرخ زندگی شپش
چرخ زندگی شپش

راه های از بین بردن شپش

روش‌ های مختلفی برای مقابله با این مشکل آزار دهنده وجود دارد. اکثر درمان های متعارف داروهای شیمیایی هستند که استفاده از آن ها ممکن است برای انسان مضر باشد.

برای جلوگیری از عفونت مجدد ملافه ‌ها، لباس ها، اسباب بازی‌ ها، حوله‌ ها و تمامی وسایلی را که اخیرا با سر اعضای آلوده به شپش در تماس بوده‌ اند، به ‌مدت چند روز در کیسه‌ های سربسته قرار دهید و سپس آن ها را با آب گرم بشویید. علاوه بر این، فراموش نکنید که برای درمان حیوانات خانگی نیز باید از شامپو شپش حیوانات خانگی استفاده کنید! سعی کنید درمان های زیر را به مدت ۵ تا ۷ روز تکرار کنید تا مطمئن شوید هیچ گونه اثری از شپش ها باقی نمانده است.

۱- از بین بردن شپش با شانه ضد شپش

شپش یکی از روش های اصلی برای خلاص شدن از شر شپش‌ های سر، استفاده از شانه ضد شپش است. شانه ضد شپش امکان بررسی دقیق و کامل موها را ایجاد می کند.

پس از استفاده از شانه با استفاده از یک ذره بین سر را بررسی کنید تا اطمینان حاصل شود که هیچ شپشی در سرتان نیست. فراموش نکنید که شانه را بعد از استفاده، با قرار دادن در یک کاسه آب داغ با سرکه و روغن درخت چای ضدعفونی کنید. سعی کنید هر چند مدت یک بار سر را چک کنید تا مطمئن شوید که عاری از شپش است.

۲- روغن زیتون

روغن زیتون که در اکثر آشپزخانه ‌ها یافت می‌ شود، یک عامل خفه‌ کننده‌ ی عالی است که سوراخ‌ های تنفسی شپش‌ها را مسدود کرده و باعث از بین رفتن آن ها می شود. از آن جایی که شپش ‌ها می‌ توانند تا چندین ساعت بدون نفس کشیدن زنده بمانند، لازم است که مقداری روغن زیتون روی موهای خود قرار داده و اطمینان حاصل کنید که همه قسمت های مو را پوشانده است، سپس موهای خود را در قسمت بالای سر جمع کنید و با کلاه پلاستیکی حمام یا حوله آن ها را بپوشانید و بگذارید در تمام طول شب روی سرتان بماند.

پس از آن، سر را شسته و موهای خود را با سشوار خشک کنید. گرمای ناشی از سشوار می تواند شپش های باقی مانده احتمالی را از بین ببرد. روغن زیتون همچنین یک ماسک موی عالی است و باعث نرم شدن موها می شود.

۳- از بین بردن شپش با مایونز

یکی دیگر از درمان ‌های خانگی محبوب برای شپش سر، مایونز است. مایونز می ‌تواند این هیولاهای کوچک را با موفقیت خفه کند و در نهایت آنها را بکُشد.

موهایتان را کاملا به سُس مایونز آغشته کنید و اطمینان حاصل کنید که همه قسمت های مو پوشانده شده است سپس موهای خود را در قسمت بالای سر جمع کنید و با کلاه حمام یا حوله آن ها را بپوشانید و اجازه بدهید برای مدت ۸ تا ۱۰ ساعت روی موهایتان بماند.

پس از آن موها را با شامپو شسته و سرتان را کاملا با سشوار خشک کنید.

۴- سرکه

سرکه، از تخم گذاری شپش ها روی پوست سر جلوگیری می کند.

به علاوه، بسیاری از افراد از سرکه به عنوان یک نرم کننده خانگی استفاده می کنند، زیرا موها را براق و نرم می کند. مقداری از سرکه سفید را روی موهای خود قرار داده و اطمینان حاصل کنید که همه قسمت های مو را پوشانده است.

سپس موها را با کلاه پلاستیکی حمام بپوشانید و اجازه دهید تمام شب روی سر بماند. صبح روز بعد، موها را با شامپو شسته و با سشوار خشک کنید، سپس موها را با یک شانه ‌ی ضد شپش شانه بزنید.

روش دیگر این است که سرکه را با مقدار مساوی آب رقیق کنید و از این محلول برای آبکشی موهای تازه ‌شسته شده، استفاده کنید. اجازه دهید ده دقیقه روی موهایتان بماند، سپس دوباره موها‌ را با آب بشویید.

۵- روغن درخت چای

روغن درخت چای از روغن های طبیعی است که در درمان شپش سر بسیار موثر می باشد. این روغن ضد ویروس، ضد باکتری و ضد قارچ بوده و در درمان شپش بسیار سودمند است. می توانید روغن زیتون یا روغن نارگیل را با ۵ تا ۱۰ قطره از روغن درخت چای ترکیب کنید، سپس آن را روی پوست سر قرار داده و با کلاه پلاستیکی حمام بپوشانید و اجازه دهید برای ۸ تا ۱۲ ساعت روی سر بماند.

راه دیگر این که می توانید چند قطره از روغن درخت چای را در آب ریخته و روزانه به موها اسپری کنید. شما همچنین می توانید روغن درخت چای را به شامپو روزانه خود اضافه کنید تا همیشه در برابر ابتلا به شپش مقاوم باشید.

۶- از بین بردن شپش با پیاز

پیاز می ‌تواند به‌ عنوان یک داروی طبیعی برای درمان شپش سر به‌ کار رود. پیاز سرشار از گوگرد است که شپش‌ های سر را از بین می ‌برد. یک عدد پیاز بزرگ را بردارید، پوست آن را کنده و در مخلوط‌ کن یا غذاساز بریزید تا به شکل خمیری درآید، سپس مخلوط را روی پوست سر قرار داده و کاملا ماساژ دهید و پس از آن، موها را با کلاه حمام بپوشانید. اجازه دهید برای ۳ تا ۵ ساعت روی سر بماند، سپس موها را با شامپو و با آب گرم‌ بشویید.

۷- سیر و لیمو

برای از بین بردن شپش‌ ها ده حبه سیر را له کرده، دو عدد لیمو به آن اضافه کنید، سپس آن را در مخلوط‌ کن یا غذاساز بریزید تا به شکل خمیری درآید. این مخلوط را روی پوست سر قرار داده و کاملا ماساژ دهید.

یک حوله‌ ی ضخیم دور سر و موهایتان بپیچید و اجازه دهید نیم ساعت بماند، سپس آن را با آب بشویید و شامپو کنید. برای از بین بردن شپش‌ های سر این درمان را پنج تا هفت روز متوالی تکرار کنید.

۸- از بین بردن شپش با روغن نارگیل

همان طور که روغن زیتون می‌ تواند سوراخ‌ های تنفسی شپش‌ها را مسدود کند و باعث از بین رفتن آن ها شود، روغن نارگیل نیز باعث از بین رفتن شپش ها می شود. مقداری روغن نارگیل را روی موهای خود قرار داده و اطمینان حاصل کنید که همه قسمت های مو را پوشانده است سپس مو ها را با کلاه پلاستیکی حمام بپوشانید و اجازه دهید برای ۸ تا ۱۲ ساعت روی سر بماند. سر را شسته و موهای خود را با سشوار خشک کنید، سپس موها را با یک شانه ‌ی ضد شپش شانه بزنید. این درمان را به مدت ۵ تا ۷ روز تکرار کنید.

۹- روغن اکالیپتوس

روغن اکالیپتوس از برگ های تازه درخت اکالیپتوس استخراج شده است. روغن اکالیپتوس دارای خواص ضدعفونی کننده و ضد باکتری می باشد. روغن اکالیپتوس را می توان حتی با روغن درخت چای نیز مورد استفاده قرار داد، اما مراقب باشید که با چشم تماس پیدا نکند. همیشه قبل از استفاده روغن اکالیپتوس، مقدار کمی از آن را روی نقطه کوچکی از بدن بررسی کنید تا مطمئن شوید که به آن حساسیت ندارید.

چند قطره از روغن اکالیپتوس را در شامپو یا سرکه ریخته و موهای خود را با آن شستشو دهید، سپس دوباره موها‌ را با آب بشویید و پس از آن موهایتان را به‌ طور کامل با یک شانه ‌ی ضد شپش شانه بزنید.  

۱۰- از بین بردن شپش با روغن بادام

یکی دیگر از روغن های مناسب برای از بین بردن شپش، روغن بادام می باشد که می تواند جایگزین روغن زیتون یا روغن نارگیل شود. می توانید روغن بادام را با روغن درخت چای یا روغن اکالیپتوس مخلوط کرده و اجازه دهید به مدت ۸۸ ساعت یا یک شبانه روز روی سر بماند.

سپس موها را با شامپو شسته و به‌ طور کامل با یک شانه ‌ی ضد شپش شانه بزنید. این درمان را به مدت ۵ تا ۷ روز تکرار کنید.

۱۱- سایر روغن ها

در حالی که روغن درخت چای و اکالیپتوس از مهم‌ ترین روغن‌ ها برای از بین بردن شپش هستند، اما می توان از برخی دیگر از روغن ها نیز برای تاثیر بیشتر آن ها استفاده کرد از جمله:

  • روغن چریش
  • روغن اسطوخودوس
  • روغن گل میخک روغن برگ دارچین
  • روغن آویشن قرمز
  • روغن جوز هندی
  • روغن نعناع فلفلی

همیشه قبل از استفاده این روغن ها، آن ها را بررسی کرده تا مطمئن شوید به آن ها حساسیت ندارید.

مواردی که باعث از بین رفتن شپش ها نمی شوند

فرو بردن سر در آب: فرو بردن سر در آب، تأثیر چندانی در از بین رفتن شپش ها ندارد. همچنین گزارش ‌های مختلف نشان می ‌دهند که شپش ‌ها می ‌توانند تا ساعت‌ ها پس از فرورفتن در آب زنده بمانند.

آب استخر و کلر: تحقیقات مختلف نشان می دهد که حتی آب کلرزده‌ی استخر نیز نمی ‌تواند شپش ‌ها را از بین ببرد.

گرما: در مطالعه‌ ای مشخص شد که جریان هوای گرم در از بین بردن تخم‌های شپش مؤثر است اما در کشتن شپش‌ های زنده تأثیر چندانی ندارد.

هرگز پس از مالیدن شامپوها و داروی شیمیایی ضد شپش روی موهایتان، از باد گرم سشوار استفاده نکنید چون برخی از آنها ممکن است حاوی مواد قابل اشتعال باشند.

ژل مو: در برخی مقالات گفته می شود که برای از بین بردن شپش، کل موها را به ژل مو آغشته کنید و یک شبانه روز روی سر قرار دهید در صورتی که با این کار نه تنها شپش ها به طور کامل از بین نمی روند، بلکه پاک کردن ژل از موها نیز فوق العاده دردناک خواهد بود. وازلین نیز همانند ژل مو برای نابودی شپش توصیه نمی شود.