از بوتل های پلاستیکی دوباره استفاده نکنید!

  • انتشار: ۱۰ اسد ۱۳۹۸
  • سرویس: سلامت
  • شناسه مطلب: 67704

در حالی که اکثر افراد تصور می‌کنند پر کردن دوباره بوتل های یکبار مصرف پلاستیکی با آب، اقدامی سازگار با محیط زیست است، کارشناسان هشدار داده‌‌‌‌‌اند خطرات این کار می‌تواند بسیار بیشتر از منافعش باشد.

به نقل از دویچه وله، بیسفنول آ که معمولا با BPA شناخته می‌شود، یک ماده کیمیاوی است که برای تولید پلاستیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.این ماده کیمیاوی مضر می‌تواند مشکلات عمده سلامتی از جمله ابتلا به سرطان، ناباروری و عدم تعادل هورمونی را به همراه داشته باشد.

اما خطرات احتمالی بوتل های پلاستیکی به همین جا ختم نمی‌‌شود. در مطالعه‌‌ای که توسط محققان دانشگاه ایالتی نیویورک در فردونیا روی بیش از ۲۶۰ بوتل پلاستیکی انجام شد، مشخص گردید که ۹۳ درصد از این بوتل ها حاوی میکروپلاستیک‌‌ها یا ذرات پلاستیکی بسیار کوچک هستند.علاوه بر این، بوتل های پلاستیکی آب معدنی از پلی اتیلن ترفتالات ساخته شده‌اند و وقتی گرم شوند دو ماده کیمیاوی آنتیموان و بیسفنول آ را آزاد می‌کنند.

نکته مهم در رابطه با بوتل های پلاستیکی این است که آنها هم مانند تمام ظروف مخصوص نوشیدن، با دهان و دست ما و میکروب‌های آنها در تماس هستند. دهانه این بوتل ها بسیار کوچک است و تمیز کردن آنها را دشوار می‌‌کند. محیط مرطوب دهانه این بوتل ها می‌‌تواند محلی برای رشد و پرورش باکتری‌‌ها باشد.

از پر کردن دوباره بوتل های پلاستیکی یک بار مصرف بپرهیزید. بهتر است بوتل های بدون BPA را انتخاب کنید و اگر قصد حمایت از محیط زیست و ارتقای سلامت خود را دارید، سراغ بوتل های شیشه‌‌ای برای مصرف نوشیدنی‌‌ها بروید.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟