از ابتدای سال جاری بیش از 700 هزار تن مواد نفتی معافی از بندر آقینه وارد کشور شده است

  • انتشار: ۱۸ دلو ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 17714

مسؤولین مواد نفتی در بندر تجارتی آقینه در ولسوالی اندخوی ولایت فاریاب از افزایش عواید این اداره خبر داده می گویند که از آغاز سال جاری شمسی تا اکنون بیش از ۷۰۰ هزار تُن مواد نفتی به گونه‌ معافی از این بندر وارد افغانستان شده است.

آمار اداره بندر تجارتی آقینه در شمال کشور نشان می‌دهد که از مجموع حدود ۸۰۰ هزار تن مواد نفت وارداتی، تنها ۷۳ هزار محصول و بیش از ۷۰۰ هزار تن دیگر به صورت معافی وارد این کشور شده است.

خالد نوید، مسؤول مالی بندر آقینه می‌گوید ۹۰ درصد تیل‌های وارداتی به گونه معافی وارد می‌شود. نوید می گوید “همین سال مالی وارده عمومی، ما هفتصد و ۹۵ هزار و ۹۵۵ تُن وارد داریم. در یک سال مالی ۹۵ خورشیدی، ۷۳ هزار آن محصولی است و بقیه کلی اش معافی می‌آید به حساب فیصدی ۹۰ تا ۹۵ فیصد هنوز هم واردات مالی تیل معافی است”.

مسئولین در این بندر می گویند؛ تاجران بنام تیل برای وزارت های دفاع و داخله از دادن مالیات خود را معاف می کنند.

به باور مسؤولین این اداره، وارد کردن تیل به گونه‌ معافی می‌تواند بر عایدات دولت صدمه وارد کند.

با این حال وزارت های داخله، دفاع و وزارت مالیه کشور یا هم ریاست عمومی گمرکات از دادن جزئیات دراین باره خود داری می کنند.

با آنکه بیشتر تیل‌های وارداتی از طریق بندر آقینه، از پرداخت مالیه معاف اند؛ اما با آنهم عواید این اداره نسبت به سال گذشته بیش از ۱۰۰ میلیون افغانی افزایش یافته است. خالد نوید مسؤول مالی و اداری بندر تجارتی آقینه می گوید “عواید امسال ما در حدود ۱۶۵ میلیون ششصد ۵۴ هزار افغانی شده، عواید گذشته ما بیشتر از ۶۴ میلیون بود”.

مسؤولین این بندر دلیل این افزایش را گشایش خط آهن لاجورد ترکمنستان با افغانستان عنوان می‌کنند.

بندر تجارتی آقینه در شمال افغانستان طویل‌ترین مرز مشترک را با کشور ترکمنستان دارد و بیشترین تیل از کشور ترکمنستان از طریق بندر آقینه وارد افغانستان می‌شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟