ارگ: عدم گفتگوی طالبان با دولت به معنای متعهد نبودن آنها به صلح است

  • انتشار: ۱ جدی ۱۳۹۷
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 51326

 ارگ ریاست جمهوری با انتشار یک بیانیه از حاضر نشدن طالبان برای مذاکره با هیات دولت افغانستان ابراز تاسف کرد و تاکید نمود که این روند به معنای آن است که طالبان متعهد به صلح نیستند.

به گزارش خبرگزاری اطلس، دولت در این بیانیه از شرکت کنندگان نشست امارات قدردانی کرد و اعلام کرد: «دولت جمهوری اسلامی افغانستان به عنوان یک نظام مسئول، به خواست‌ها و اجماع اتباع خود جواب مثبت می‌دهد که اجماع مردم ما نیز بالای صلح است. بخاطر لبیک گفتن به این خواست برحق و مشروع، حکومت وحدت ملی از روز اول بالای پلان همه‌جانبه صلح کار کرده است و پس از سال‌های طولانی برای اولین بار، بر بنیاد مشورت‌های واضح و عملی طرح صلح را آماده کرده و بر اساس همین مشورت‌ها پروسه صلح از سوی رئیس جمهور غنی، آغاز گردید.»

این بیانیه افزود: «بدبختانه همانطوری که توقع می‌رفت، با طرف مخالف مذاکرات صورت نگرفت. حکومت افغانستان به عنوان بخشی از یک نظام‌مسئول، رسالت خود را انجام داد، اما توقعی که از جانب مخالف داشتیم، به دست نیامد. هیات مذاکره کننده حکومت افغانستان با نمایندگان ایالات متحده امریکا، عربستان سعودی و امارات متحده عربی، گفتگو کردند.»

ریاست جمهوری افزوده است: «نمایندگان عربستان سعودی، امارات متحده عربی و آمریکا به این دلیل که جانب مخالف به گفتگوهای رو در رو حاضر نشد، تاسف عمیق خود را ابراز کردند و تاکید نمودند که برای گفتگوهای رو در رو نقش مثبت خود را ایفا نمایند.»

دولت افزود: «طالبان، با این که کار خلاف توقع انجام دادند و خواست برحق مردم افغانستان و جامعه جهانی را رد کردند، نشان دادند که آنان خیر منطقه را نمی ‌خواهند، متعهد به صلح نیستند و تداوم جنگ را می خواهند، که این کار برای طالبان یک شکست سیاسی است. عناصر مربوط به طالبان که خواستار صلح هستند، نمی توانند از مسئولیت شانه خالی کنند.»

در این بیانیه آمده است: «با این همه، این بدان معنی نیست که حکومت افغانستان خواست برحق مردم را که صلح می‌باشد، کنار بگذارد. پلان‌ها و تلاش‌های مدبرانه و با جرات دولت جمهوری اسلامی افغانستان ادامه دارد. در کنار این، قوای مسلح افغانستان مانند همیشه، برای حفاظت از خاک و مردم خویش، آماده می باشند.»

گفتنی است که اخیرا نشست پنج جانبه ای میان طالبان، آمریکا، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و پاکستان برگزار شد که تاکنون به طور رسمی نتایح آن اعلام نشده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟