ارگ در تلاش محو کردن نقش جنرال دوستم در بین ترکتباران

  • انتشار: ۳ عقرب ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 32402

بعد از وخامت رابطه بین جنرال دوستم معاون اول ریس جمهور با اشرف غنی، اکنون ارگ در تلاش است تا نقش دوستم در معادلات شمال به حداقل برساند. گفته می شود در دیدار چند روز پیش تعدادی از ترک تباران با رئیس جمهور در ارگ، آقای غنی قول داده است تا چند تن از آنها در مقام های بلند دولتی بگمارد.

در جلسه روز دوشنبه (اول عقرب)  تعدادی از نزدیکان جنرال دوستم که افرادی مانند شاکر کارگر، نورالله سادات، سید انور سادات، نورمحمد قرقین، محمد عالم ساعی و نقیب‌الله فایق حضور داشتند.

کاخ ریاست جمهوری در اعلامیه‌ای‌ نوشته‌ بود ” آنان (رهبران ترک‌تبار) خواستار توجه بیشتر حکومت به توسعه پروژه‌های اکتشافی در ولایات شمال کشور شدند و بر استخدام و جذب کادرهای تحصیل‌کرده و جوان در ادارات دولتی، تاکید نموده‌اند.”

یکی دیگر از نمایندگان حاضر در آن جلسه گفته است “ما که جسارت کردیم و در غیاب دوستم بیرق ترک‌تباران را بلند کردیم. رئیس جمهور ناگزیر است با ما به توافقی برسد. تا یک هفته دیگر سید انور، سید نورالله و عالم ساعی باید در رده‌های مختلف دولت تعیین شوند.”

به نظر می‌رسد دیری نخواهد گذشت که نتیجه تلاش یک نسل متشکل از جوانان جنبش و منتقدان جنرال دوستم که درصدد پر کردن جای این رهبر سنتی افغانستان است، روشن خواهد شد. اگر آنها بتوانند مهره‌های ازبک را در مقام‌های دولتی افغانستان جا به جا کنند، چنین تصور را خواهند داد که از عهده کاری برآمده‌اند که جنرال دوستم با تمام هیاهویش قادر به انجام آن نشد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟