اروپا قوانین پذیرش مهاجر را تغییر میدهد

  • انتشار: ۲۴ ثور ۱۳۹۴
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 5344

شماری از اعضای کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرده که این نهاد در نظر دارد تا تغییرت جدی را در سیاست پناهندگی کشورهای عضو اتحادیه اروپا وارد کند.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از افق نیوز، در این طرح سهمیه‌بندی کشورها برای پذیرش پناهجو بر اساس معیارهای مشخص در وهله نخست اهمیت قرار دارد. چند کشور با این طرح مخالف‌اند. بر اساس طرحی که کمیسیون اتحادیه اروپا روز چهارشنبه (۲۳ ثور) معرفی کرد، سیاست پناهندگی در کشورهای عضو اتحادیه هماهنگ خواهد شد.

تاکنون در اتحادیه اروپا بر اساس «قانون دوبلین» با پناهندگان رفتار می‌شد. بر اساس این قانون، پناهجویان باید به محض ورود به نخستین کشور عضو اتحادیه اروپا تقاضای پناهندگی کنند. اگر آنها به قصد تقاضای پناهندگی به کشور دیگری بروند، تقاضای آنها پذیرفته نخواهد شد، مگر در موارد ویژه‌ای که پناهجو ثابت کند، در کشور نخست با او بدرفتاری شده است.

به همین دلیل در حال حاضر کشورهای جنوبی اروپا، به‌ویژه ایتالیا و یونان که محل ورود هزاران پناهجو از طریق دریای مدیترانه هستند، بیش از دیگر کشورهای عضو اتحادیه تحت فشار قرار گرفته‌اند.

ژان کلود یونکر، رییس کمیسیون اتحادیه اروپا ضمن بیان اینکه “ما باید با یکدیگر همبستگی داشته باشیم” تاکید کرد که وضعیت فعلی باید تغییر کند و بار پذیرفتن پناهجویان میان کشورهای عضو بر اساس معیارهای مشخص، از جمله وضعیت اقتصادی، جمعیت، نرخ بیکاری و شمار پناهجویانی که هر کشور تاکنون پذیرفته، تقسیم شود.

طرح اتحادیه اروپا از پیش با مخالفت برخی اعضای اتحادیه، به‌ویژه بریتانیا و کشورهای شرقی اروپا روبرو شد. بر اساس توافقات پیشین، بریتانیا این حق را دارد که از پذیرش طرح تازه سر باز زند. در مقابل، دولت آلمان و فرانسه از این طرح پشتیبانی کرده‌اند.

توماس دمزیر، وزیر کشور آلمان موافقت کشورش با طرح یادشده را اعلام کرد، اگرچه به گفته او، این طرح شمار پناهجویانی که در آینده به آلمان می‌آیند را کاهش نخواهد داد.

آلمان از نظر اقتصادی از دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا از موقعیت اقتصادی بهتری برخوردار است و نرخ بیکاری در این کشور نسبت به برخی از این کشورها در حد قابل توجهی پایین است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟