ارز دیجیتال فیس بوک یا پروژه لیبرا [سیر تا پیاز پروژه جنجالی فیس بوک]

  • انتشار: ۲۱ حوت ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 81046

ارز دیجیتال فیس بوک یا لیبرا (Libra) یک ارز دیجیتال بلاک‌ چین است و اینکه ظاهرا عملکرد مدیریتی مشابه ارزهای معروفی مانند بیت‌ کوین دارد، به احتمال زیاد انقلابی بزرگ در این زمینه به وجود خواهد آورد. در این مقاله قصد داریم درباره این ارز دیجیتال سخن بگوییم.

ارز دیجیتال فیس بوک (لیبرا) چیست؟

هنوز اطلاعات دقیقی درباره لیبرا انتشار نیافته است اما براساس آنچه که به صورت شایعه مطرح شده است لیبرا در حقیقت تلاشی است از سوی فیس بوک با هدف فراهم کردن یک راهکار پرداخت کردن بین المللی بی دردسر که به سبدی از اوراق قرضه خزانه داری کشور سوئیس متصل می گردد. گمان می رود که این ارز دیجیتال ساخته دست فیس بوک در کشورهای توسعه یافته که اقتصادی ناپایدار و ارزهای ملی دارند، عرضه می گردد.

ارز دیجیتال فیس بوک

همچنین کارشناسان بسیاری تصریح می کنند که لیبرا به آن اندازه ای که فیس بوک تبلیغ می کند غیرمتمرکز نخواهد بود. برای برطرف کردن چنین معظلی فیس بوک شرکتی را به خدمت گرفته است که روی این ارز دیجیتال نظارت کند. با استفاده از این شرکت فیس بوک می خواهد از یک مدل مجوز نود استفاده کند. هر نود به احتمال زیاد ده میلیون دلار هزینه دربر خواهد داشت و بیشتر از صد نود توانایی دریافت مجور را خواهند داشت. به عبارتی دیگر برعکس دیگر انواع ارزهای دیجیتال و یا بیت کوین ایجاد نود لیبرا برای هر فردی که سرمایه قابل توجهی نداشته باشد امکان پذیر نخواهد بود. «مارک زاکربرگ» مدیر و یکی از بنیانگذاران فیس بوک علاقمندی خود نسبت به توسعه ارز دیجیتال فیس بوک را نشان داده است، درحالی که چهره های اصلی شرکت فیس بوک، همانند «دیوید ونر» مدیر مالی و «شریل سندبرگ» مدیر اجرایی نسبت به این پروژه واکنش چندان مثبتی از خود نشان ندادند.

ارز دیجیتال فیس بوک: جهشی برای بیت کوین

هدف پروژه ارز دیجیتال فیس بوک یا لیبرا این است که به موقعیت ارزهای دیجیتال کمک نماید و جایگزینی جهانی برای «وی چت» در کشور چین و «اپل پی» در ایالات متحده باشد. برای دست یافتن به چنین پروژه ای به احتمال زیاد فیس بوک می بایست قوانین سختگیرانه احراز و تایید هویت، قوانین ضد تقلب و جعل و قوانین ضد پولشویی را در نظر بگیرد. همه این موارد می تواند سدی در برابر همه گانی شدن پروژه لیبرا به وسیله مجموعه ارزهای دیجیتال سنتی که خواستار و هوادار حفظ حریم خصوصی می باشند، شود.

با این حال وارد شدن یکی از ابرشرکت های بین المللی به دنیای ارزهای دیجیتال در واقع یک دستاورد قابل توجه و یکی روزنه امید برای رونق این حوزه محسوب می شود. در این شرایط بیت کوین به طور قطع بیشترین سود را از این رویداد خواهد برد. بیت کوین به عنوان نخستین ارز دیجیتالی که به وسیله هیچ فرد و نهادی کنترل نمی گردد به احتمال زیاد نخستین کوینی می شود که به وسیله لیبرا به کار می رود.

تفاوت میان ارز دیجیتال فیس بوک و بیت کوین

ارز دیجیتال فیس بوک از بسیاری جهات تفاوت های قابل توجهی با بیت کوین دارد. در ادامه به مهمترین این تفاوت ها اشاره می کنیم.

سیستم متمرکز

احتمالا مهمترین تفاوت لیبرا و بیت کوین در نظام نامتمرکز بیت کویناست. هیچ نهادی مسئول کنترل بیت کوین نیست. اما شرکت فیس بوک و مؤسسه لیبرا کنترل و نظارت قابل توجهی روی ارز دیجیتال لیبرا و نحوه استفاده از آن دارند. از سوی دیگر، شواهد حاکی از آن است که شرکت لیبرا قدرت زیادی به شریک های خود داده است و این احتمال مطرح است که لیبرا به نخستین ارز دنیا مبدل گردد. این درحالی است که بیت کوین همچون قدرتی را به هیچ شرکتی نداده است.

ارزش پول

ارز دیجیتال فیس بوک از رابطه ای مستقیم با ارزهای ملی و همچنین دارایی ‌های قانونی و دولتی برخوردار است. این بدان معناست که ارزش لیبرا به میزان تورم، ارزش ارزهای دیگر، و حتی سیاست های کنترلی و قوانین کشورها وابسته است. از سوی دیگر ارزش بیت کوین به هیچ نهاد قانونی و یا پول ملی وابستگی ندارد.

خاصیت ضد تورمی

بیت کوین از ویژگی ضد تورمی برخوردار است. فقط ۲۱ میلیون بیت کوین در تمامی جهان موجود است و این قصیه از بروز تورم پیشگیری می‌کند. اما در طرف مقابل این شرکت لیبرا است که مسئولیت تأمین ارز لیبرا را برعهده خواهد داشت. دربیانی دیگر و البته ساده تر کاربران ارز دیجیتل فیس بوک به مؤسسه لیبرا و تصمیم هایی که این موسسه می گیرد، وابسته خواهند بود.

زنجیره بلوکی متفاوت

ارز دیجیتال فیس بوک بر روی یک زنجیره بلوکی مجوز دار ارائه می ‌گردد. یعنی اینکه استخراج ‌کنندگان لیبرا می بایست پیش از شروع عملیات استخراج، تأییده مورد نیازشان را از شبکه دریافت نمایند. در سوی دیگر زنجیره بلوکی بیت کوین مجوزی ندارد و استخراج ‌کننده هر زمانی که تمایل داشته باشد قادر است عملیات استخراج رمزارز را شروع کند.

پول، عدالت، آزادی

گفته می شود که فیس بوک به سه دلیل نام لیبرا را برای این پروژه افسانه ای خود انتخاب کرده است. نخست اینکه لیبرا نام یک مقیاس اندازه ‌گیری در سرزمین های روم باستان بوده است. دوم اینکه لیبرا در علم ستاره ‌شناسی همان سمبل ترازوهای عدالت است. و سوم شباهت واژه لیبرا با واژه لیبر است که ریشه ای فرانسوی دارد و به معنای آزادی است. در واقع لیبرا تلفیقی از سه مفهوم پول، عدالت و آزادی می باشد. هدف غایی پروژه لیبرا فراهم کردن یک اکوسیستم اقتصادی می باشد که با تبعیضاتی که در دنیا وجود دارد مقابله نماید و سایه خدمات مالی و پولی را به اندازه ای گسترش دهد که ۱/۷ میلیارد انسان محروم از خدمات بانکی را تحت پوشش قرار دهد.

برای بسیاری از انسان هایی که در سرتاسر دنیا زندگی می کنند حتی ابتدایی ترین خدمات مالی و پولی هم دردسترس شان نیست. حدود نیمی از جمعیت بزرگ سال دنیا حتی یک حساب بانکی نیز ندارند. این آمار در کشورهای درحال توسعه وخیم تر و برای زنان بسیار وخیم تر از مردان می باشد. هزینه های این محرومیتها برای مردم بسیار زیاد است. برای مثال، حدود ۷۰ درصد از کسب ‌و ‌کارهای کوچک اقتصادی در کشورهای درحال توسعه به اعتبارات بانکی دسترسی ندارند. همچنین هر سال ۲۵ میلیارد دلار بخاطر هزینه کارمزد حواله پول از کشوری به کشور دیگر از جیب مردم فقیر جهان برداشته می شود.