ارزش جان انسان از دیدگاه دولت افغانستان

  • انتشار: ۶ عقرب ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2دیدگاه
  • شناسه مطلب: 32520

همواره این سوال مطرح بوده است که چرا دولت افغانستان برای جلوگیری از کشتار انسان‌ها، کاری انجام نمی‌دهد؟

پاسخ قطعی به این سوال، کاری سخت و دشوار است زیرا تداوم جان باختن انسان‌ها و ادامه کشتارها در افغانستان یک موضوع چند ضلعی است ولی همین قدر می‌دانیم که یکی از اضلاع آن، دیدگاه دولت این کشور به انسان و حیات انسانی است.

دولت افغانستان به انسان دیدگاه نباتی و گیاهی دارد که طبق آن، اگر برگی از یک گیاه افتاد و بوته‌ای از یک نبات خشکید، به جای آن برگ دیگری سبز می‌شود و بوته دیگری می‌روید.

سخنگوی دولت افغانستان، مطلبی را به نقل از کمیته نظارت و ارزیابی معارف در برگه خود منتشر کرد که نشان‌دهنده دیدگاه دولت افغانستان به حیات انسان افغانستانی است. دولت در این گزارش، به نقل قول یکی از والدین شاگردان و دانش‌آموزان، استناد کرده در حالی که نزدیک به یقین‌، دولت دیدگاه خود را در قالب اظهار نظر یکی از والدین، به خورد مردم داده و اصلاً والدینی در کار نیست. البته مطلب سخنگوی دولت افغانستان، دو قسمت دارد که قسمت اول دیدگاه دولت و قسمت دوم، اهمیت آموزش در اجتماع است که نگارنده این سطور، در اهمیت قسمت دوم تردیدی ندارد اما قسمت اول برایش خیلی دردناک است. یادداشتم را با درج متن یادداشت سخنگوی دولت، به پایان می‌برم و قضاوت نهایی را به خوانندگان واگذار می‌کنم.

«نقل قول يكي از والدين در گزارش كميته نظارت و ارزيابي در باره وضعيت معارف: يك حمله انتحاري براي ما چيز خطرناك نيست، زيرا از اثر آن تعداد كمي از مردم زنده گي خويش را از دست خواهند داد. مادران افغان  فرزندان ديگري به دنيا خواهند آورد. اما معلمين غير مسلكي و بدون دانش اند، كه براي ما خطر ناكتر از آن اند، زيرا آنها آينده افغانستان را از بين مي برند. از برگه شاه حسین مرتضوی»

محمد مرادی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟