اردوغان و پوتین چگونه آشتی کردند؟

  • انتشار: ۲۰ اسد ۱۳۹۵
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 14723

ماهها تنش میان روسیه و ترکیه ، روز گذشته با دیدار روسای جمهوری دو کشور در سن پطرزبورگ پایان یافت.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، و رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه روز گذشته (سه شنبه) برای اولین بار از زمان شدت گرفتن تنش های دو کشور از سال گذشته در روسیه با هم دیدار و گفت و گو کردند.

رئیس جمهوری روسیه در ابتدای این دیدار که در سن پطرزبورگ برگزار شد، تاکید کرد عادی سازی روابط دوجانبه و مبارزه با تروریسم و نیز مساله سوریه را بررسی خواهیم کرد.

پوتین تاکید کرد: سطح روابط بین دو کشور در پی بحران سال گذشته میلادی تغییر کرده و ما برای از سرگیری مذاکرات برای منافع دو کشور تلاش می‌کنیم. ما اطمینان داریم که ملت ترکیه می‌تواند مشکلات را پشت سر بگذارد.

اردوغان که در اولین سفر خارجی خود بعد از کودتای نافرجام آن کشور از روسیه دیدن کرده است، از پوتین بخاطر فراهم کردن فرصت این دیدار تشکر و تاکید کرد تماس پوتین با من بعد از کودتای نا فرجام هم من هم ملت ترکیه را خوشحال کرد.

وی افزود: ما از باز شدن صفحه جدید در منطقه دو کشور تقدیر می‌کنیم. همکاری بین ترکیه و روسیه در حل عدیده‌ای از مشکلات منطقه سهیم خواهد بود.

این دیدار، نخستین ملاقات سران دو کشور پس از کدورت‌های پیش‌آمده به خاطر سرنگونی یک فروند جنگندۀ روس به دست ارتش ترکیه، محسوب می‌شود. بمب افکن سوخوی ۲۴ روسیه در سوم قوس ۱۳۹۴ مشغول عملیات علیه گروه‌های تروریستی حاضر در سوریه بود که دو جنگنده اف-۱۶ ترکیه آن را در حریم هوایی سوریه منهدم کردند.

پس از سقوط جنگندۀ روسی، مسکو تحریم‌هایی را علیه ترکیه وضع کرد و پس از آن روابط دو کشور تیره شد. با این وجود، پوتین ماه گذشته عذرخواهی شخصی اردوغان را پذیرفت و بخشی از تحریم‌های اقتصادی وضع شده را لغو کرد.

نظرات(۱ دیدگاه)

  1. کرامت سلیمی
    (۸ سرطان ۱۳۹۷)

    با سلام و احترام

    وقایع جهانی چیزی جز سر کار گذاشتن ملتها و تمسخر انها نیست.

    شاید در ظاهر مطلب نامربوطی را خدمتتان می فرستم اما کتاب زیر را حتما” بدون تعصب بخوانید.

    با توجه به روحیه انتقادی شما این کتاب می تواند جواب سوالات بینندگان سایت شما را بدهد و حتی منشا تحولات فکری انها گردد.

    کتاب کم صفحه و با فونت بزرگ می باشد و خواندن ان زمان کمی می خواهد.

    بی تفاوت از کنار این کتاب عبور نکنید. زیرا حاوی موضوعیست که باید با دید باز بررسی و راستی آزمایی شود.

    عنوان کتاب : ترس نتیجه عدم آگاهیست.

    لینک دانلود :

    yon.ir/OddOW

    در پناه حق باشید.

نظر شما چیست؟