اردوغان مدعی هزینه ۴۰ میلیارد دالری برای پناهجویان شد

  • انتشار: ۱۳ حوت ۱۳۹۸
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 79914

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه با انتقاد از عدم پای‌بندی اتحادیه اروپا به تعهد خود در قبال پناهجویان مدعی شد که کشورش ۴۰ میلیارد دالر برای آنها هزینه کرده‌ است.

به گزارش آناتولی رئیس‌جمهور ترکیه در نشست مشترک خبری خود با بوریس بوریسوف، نخست‌وزیر بلغارستان در آنکارا گفت: «می‌گویند یک میلیارد یورو به شما می‌دهیم. چه کسی را فریب می دهند؟ این پول را نمی‌خواهیم. ترکیه ۴۰ میلیارد دالر هزینه برای پناهجویان کرده است، آن مبلغ را هم پیدا می‌کند». 

اردوغان با بیان این که انتظار ترکیه از کشورهای اروپایی برای تقسیم عادلانه بار و وظیفه میزبانی از پناهجویان بی‌پاسخ مانده است، افزود: اتحادیه اروپا به تعهدات خود در قبال بیانیه ۱۸ مارس کاملا عمل نکرده است. 

رئیس‌جمهور ترکیه همچنین اظهار داشت: متاسفانه کشورهای عضو اتحادیه اروپا و جهان وضعیت ترکیه، به‌عنوان میزبان بیش از ۴ میلیون پناهجو را درک نکرده‌اند.

گفتنی است، در هجدهم مارس سال ۲۰۱۶ میلادی سران اتحادیه اروپا و ترکیه بیانیه ی مشترکی را صادر کردند که بر اساس آن مقرر شد که اتحادیه اروپا در قبال اسکان مجدد پناهجویانی که قصد ورود به اروپا را داشتند از سوی ترکیه، ضمن فراهم آوردن تسهیلات لازم در این زمینه مبلغ یک میلیارد یوروی دیگر به ترکیه بدهد. اروپائیان تا آن تاریخ مبلغ یک میلیارد و ۶۲۰ میلیون از مجموع دو میلیارد یوریی که پیشتر تعهد پرداخت آن را به ترکیه داده بودند را به این کشور تحویل دادند. 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟