اردوغان اظهارات غرب در خصوص مسجد «ایا صوفیه» را رد کرد

  • انتشار: ۲۲ سرطان ۱۳۹۹
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 89087

به نقل از خبرگزاری فرانسه، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، طی اظهاراتی بیانیه‌های برخی از کشور‌های غربی علیه مسجد صوفیه را رد کرد.

رجب طیب اردوغان از تصمیم جدید برای احداث مسجدی در ساختمانی تاریخی، دفاع کرد و افزود که این تصمیم نشان‌گر خواست کشور بوده و این که حاکمیت ترکیه تصمیم‌گیر نهایی در این‌باره است.

سکولار‌ها که پیش از این اردوغان را به گرایش به تمایلات اسلامی در کشورشان متهم می‌کردند، اکنون با دستور جدید اردوغان در رابطه با این بنای تاریخی روبرو شده‌اند. رجب طیب اردوغان به طور صریح اعلام کرده که از ۲۴ ژوئیه نماز‌های روزانه در این مکان اقامه خواهد شد.

اردوغان در این‌باره اعلام کرد: «کسانی که علیه اسلام هراسی در کشور‌های خود اقدامی نمی‌کنند، اکنون قصد دارند در امور داخلی ترکیه دخالت کرده و خواسته خود را به ما تحمیل کنند». رئیس‌جمهور ترکیه افزود: «این تصمیم را گرفتیم و به آنچه دیگران می‌گویند توجه نکردیم. برخی به دنبال تضییع حقوق ما هستند».

گفتنی است، این بنای معظم در قرن ششم به دست امپراتوری بیزانس ساخته شد. بنای «ایا صوفیه» در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد و سالانه بسیاری از گردشگران را به خود به خود جذب می‌کند. به دنبال تصرف عثمانی بر قسطنطنیه در سال ۱۴۵۳ میلادی، این بنا به مسجد تبدیل شد، اما در سال ۱۹۳۵ میلادی به دستور مصطفی کمال به موزه تبدیل شد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟