ارتباط دو طرفه میان افغانستان و ایران باید ایجاد شود

  • انتشار: ۱۴ میزان ۱۳۹۸
  • سرویس: اقتصاد
  • شناسه مطلب: 69845
والی خراسان جنوبی

معاون هماهنگی امور اقتصادی والی خراسان جنوبی گفت: باید ارتباطات دوسویه بین خراسان جنوبی با ولایت‌های کشور افغانستان از جمله ولایت فراه و هرات میسر شود تا از این طریق جلوی تنش‌های فی البداهه نیز گرفته شود.

مشیرالحق عابدی در نشست کارگروه توسعه صادرات و شورای ساماندهی مبادلات مرزی خراسان جنوبی افزود: اگر تعاملات بین این ولایت و ولایت‌های افغانستان شکل بگیرد یکی از مشکلات استان که ممنوعیت‌های صادراتی بود نیز حل خواهد شد.

وی بیان کرد: مرز ماهیرود به عنوان تنها مرز فعال خراسان جنوبی چندین مرتبه از سوی کشور افغانستان مسدود شد و جلوی صادرات چهار کالای اساسی استان گرفته شد که در چنین مواقعی با توسعه تعاملات می‌توان برای مرز ماهیرود جایگزین انتخاب کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی والی خراسان جنوبی اظهار داشت: در دانشگاه بیرجند گروه افغانستان‌شناسی اکنون فعال است و اساتید دانشگاهی در این زمینه برنامه‌هایی تحت عنوان سند آمایش سرزمینی استان تهیه کرده‌اند.

وی تصریح کرد: بر مبنای سند آمایش خراسان جنوبی، این ولایت ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد که در این زمینه بسیاری از موضوعات در استان رقم خورده است.

عابدی یادآور شد: سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان اختیارات بالایی در زمینه توسعه تجارت در افغانستان دارد لذا واقعیت این است با تشکیل اتاق‌های فکر در خراسان جنوبی به این نتیجه رسیدیم که آیا سهم واقعی استان از صادرات همین میزان کنونی است یا خیر؟

وی اضافه کرد: درخواست ما از سفیر ایران در افغانستان این است ضمن اینکه مدام به استان سفر داشته باشند، با پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های این استان مرزی آشنایی بیشتری پیدا کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی والی خراسان جنوبی گفت: در ولایت کارخانه‌هایی بر مبنای صادرات بنا نهاده شده است لذا برخی قوانین و بخشنامه‌ها بایستی بومی‌سازی شود.

وی با تاکید بر اینکه تنها هدف صادراتی محصولاتی خراسان جنوبی ولایت فراه نبوده و نخواهد بود افزود: ولایت فراه بدون شک می‌تواند به عنوان عاملی در صادرات مجدد به سایر نقاط افغانستان موثر باشد.

عابدی به ایجاد نمایشگاه تولیدات ایران در شهر مزار شریف افغانستان اشاره کرد و گفت: در این زمینه اقدامات خوبی انجام شد و بسیاری از صاحبان صنایع استان اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی اضافه کرد: گرچه این نمایشگاه با محوریت خراسان جنوبی برگزار می‌شود اما هدف این است خراسان جنوبی میدان‌دار برگزاری نمایشگاهی در افغانستان شود که به این مهم جامعه عمل پوشیده شد.

به نوشته ایرنا، معاون هماهنگی امور اقتصادی والی خراسان جنوبی تصریح کرد: این استان به هیچ عنوان حاضر به صادرات یکطرفه به افغانستان نبوده و نیست اما بایستی زمینه واردات محصولات فراهم شود و این موضوع را باید در کلان کشور بومی‌سازی کرد.

وی بر تاکید بر لزوم تداوم ارتباط تجاری با افغانستان گفت: بدون شک دیپلماسی وزارت خارجی در کلان کشور بر این موضع صحه می‌گذارد که در این زمینه از سفیر ایران در افغانستان نیز درخواست داریم در این زمینه توجه ویژه‌ای داشته باشند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟