اربیل در آستانه انتخابی بزرگ

  • انتشار: ۱۳ قوس ۱۳۹۳
  • سرویس: دسته بندی نشده
  • نویسنده: محمد حسین جعفریان
  • شناسه مطلب: 1575

پس از سال ها نزاع میان دولت رسمی عراق در بغداد ، اکنون رسانه ها خبر داده اند که هفته آینده « مسعود بارزانی » نخست وزیر این اقلیم در صدر هیاتی بلند پایه به بغداد خواهد رفت . …

بغداد مدتهاست بر سر نحوه فروش نفت شمال عراق و چگونگی صرف درآمدهای حاصله از آن با اربیل اختلاف نظرهای عمده‌ای دارد.

در سالهای اخیر بیشتر مقامهایی که از دولت عراق حذف یا طرد شده و یا حتی تحت تعقیب قرار گرفته‌اند، به اربیل رفته و بارزانی سخاوتمندانه به آنها پناه داده است.  او روابط گرمی با صهیونیستها از یک سو و آنکارا از سوی دیگر دارد. آنها همچنین نفتی را که غیرقانونی می‌فروشند از جنوب ترکیه و با کمک دولت اردوغان به بازارهای جهانی می‌رسانند. بغداد این تجارت را قاچاق منابع ملی می‌داند و اما ترکیه با وجود دشمنی علنی در سیاستگذاری منطقه‌ای نسبت به بغداد با اربیل روابط گرمی دارد و این همواره از سوی دولت پیشین و فعلی عراق بشدت مورد انتقاد بوده است.مشکل دیگر، عملکرد نظامی اقلیم کردستان است.

بغداد انتظار دارد وقتی کشور با تهاجم دشمنی مشترک روبرو می‌شود، اقلیم کردستان و پیشمرگه‌های کرد نیز به دفاع از کشور برخاسته و ارتش را یاری دهند، اما اربیل همواره در این زمینه ساز خود را زده و در ورود به چنین جنگهایی بسیار محتاط بوده است. بی‌تفاوتی پیشمرگه‌ها در برابر عملکرد داعش در هفته های نخست ظهور آن سبب شد تا موصل به آن سرعت و سادگی سقوط کند. البته در ادامه تروریستها به این رفتار سخاوتمندانه بارزانی پاسخ خونینی دادند و در چند مورد حملات سنگینی را به شهرهای تحت کنترل پیشمرگه‌ها داشتند و حتی برای اشغال اربیل دورخیز کردند و اینجا بود که بارزانی کمی از حقایق منطقه‌ای و پیرامونی خود را دریافت و از تهران و بغداد برای دفاع از اربیل کمک خواست.

اربیل تاکنون بیش از سه میلیارد دلار نفت فروخته و پول آن را به خزانه دولتی واریز نکرده است. گفته می‌شود، آنها روزانه حدود 300 هزار بشکه نفت به جنوب ترکیه صادر می‌کنند و گویا بناست در این سفر توافق شود که درآمد 150 هزار بشکه از این صادرات پس از این به خزانه دولت مرکزی در بغداد واریز شده و در عوض دولت حقوق کارمندان اداری و مأموران دولتی منطقه کردستان را پرداخت کند. بی‌شک تهران در انجام این سفر و تلاش برای نزدیکی بغداد و اربیل نقش مهمی داشته است. پایان اختلافها می‌تواند بر توانایی ارتش افزوده و کار داعش را در عراق بسیار سخت کند، چیزی که ترکیه و برخی متحدان بارزانی خواهان آن نیستند. اکنون باید دید اربیل کدام راه را انتخاب می کند.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟