اربعین و سراسیمگی…!

  • انتشار: ۱۷ میزان ۱۳۹۹
  • سرویس: دیدگاهدین و اندیشه
  • شناسه مطلب: 95421

اربعین که به حق می‌توان گفت معاد گاه دلباختگان کوه یار است، همواره سراسیمگی و آشفتگی‌های چندگانه را درپی داشته و دارد:
دشمن از عظمت و جایگاه امام حسین (ع) و حضور عاشقان کوی یار سراسیمه و بر آشفته و در پی جبران حقارت خویش است.
ولی مدعیان روشنفکری در ایام این چنینی نگران فقراء و تهی دستان اند.
با دشمنانی همچون داعش، النصره، القاعده و… کاری نداریم؛ زیرا مسیر و منششان مشخص است و خردمندان دنیا نیز بیش از امروز خواهند فهمید که دشمنان امام حسین(ع) و دشمنان رهروانش چه جنایت پیشگانی اند؛ لذا تهدیدشان بیش از ما متوجه دیگران است چون مذاهب دیگر را از درون نابود و بدنام می‌نمایند.
اما چند نکته خدمت دوستانی به ظاهر دلسوز و روشن ضمیر:
۱- اصلاحات و مصلحین، از لازمه‌ی یک جامعه‌ی رو به رشد است. بدون آن، توسعه، توازن و تعادل بی معنا و غیر ممکن خواهد بود. ولی پرسش برانگیز این است که چرا قبل از ایام عاشورا، اربعین و… کاری نمی‌کنید؟ علت انتخاب این ایام برای چیست؟
۲- حضراتی که درد فقراء و تهی دستان را دارند، لطفا از کلی گویی پرهیز نمایند و دقیقا بفرمایند که منظورشان از فقیر چیست؟ آیا به خاطر کسی که فعلا قرض دار است و توان کاری دارد، می‌شود گفت که نباید کسی دیگری به کربلا برود و حتما به ایشان کمک نماید؟ اگر مدرک و مستند دینی و شرعی دارید بفرمایید تا مردم آگاه شوند.
۳- قرض داری دیگران که هیچ، آیا شخص کربلا رونده اگر قرض دار باشد و وقت پرداختش نرسیده است، نمی‌تواند کربلا برود؟ اگر نمی‌تواند بر اساس چه مدرک دینی یا فتوای کدام مرجع تقلید؟
منظور قرض داریی که وقتش رسیده باشد نیست؛ آن را باید پرداخت کرد؛ حتی اگر در حال نماز طلبکار برسد باید نماز را شکست و بدهی را داد.
۴- آیا کسی که پولدار نیست، نمی‌تواند برای کربلا رفتن قرض نماید؟ اگر نمی‌تواند بر اساس چه مدرک یا فتوایی؟
۵- برخی مدعی اند که نیاز به اسلحه داریم. آیا نیاز ما صرفا اسلحه است یا ارزش و عقیده نیز مهم است؟ اگر باورها رنگ ببازد و انسانیت رخت ببندد، صرف وجود اسلحه چه کارکردی خواهد داشت؟
۶- از همه مهمتر اینکه دوستان در قبال عروسی‌های آن چنانی چرا ساکت اند؟ عروسی‌های که پول نوازنده، گله گرفتن، تالار مجلل و… در آنها بیداد می‌کند،
۷- بدتر از همه اینکه رسانه‌های مروج فرهنگ ولنگاری و برهنگی و اسراف زدگی چرا زیر تیغ جراحی مدعیان روشنفکری قرار نمی‌گیرند؟ نه تنها زیر تیغ قرار نمی‌گیرند که تشویق هم می‌شوند؛ سرش چیست؟
۸- دیگر اینکه برخی از منتقدین از متمولین اند که خودشان باعث ایجاد فاصله‌ی طبقاتی عجیب و وحشتناک اند، این دسته مشخصا بفرمایند چه گلی برای فقراء کاشته و گلم کدام یکی از تهی دستان را از آب برون کشیده اند؟
خلاصه: ما مدعی نیستیم که مشکلات در برنامه‌های زیارتی نیست. حرف ما این است که این یک بام و دو هوا برای چیست؟

یاحق.

محمد امین احسانی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟