ادعای روزنامه گاردین: پیامهای ملاعمر از کراچی نوشته میشود

  • انتشار: ۳۰ سرطان ۱۳۹۴
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 7395

بیانیه‌یی که از آدرس ملا محمد عمر، رهبر گروه طالبان به مناسبت عید رمضان به نشر رسید، به نظر می‌رسد که در کراچی پاکستان نوشته شده‌است.

بیتی دام، نویسندۀ کتاب«یک مرد موترسایکل سوار؛ حامد کرزی چگونه به قدرت رسید؟» به روزنامۀ گاردین در مورد بیوگرافی رهبر طالبان گفته‌است که پیام ملا محمد عمر به احتمال زیاد توسط افراد شاخۀ سیاسی مستقر در کراچی پاکستان نوشته شده‌است.

این گفته‌ها پس از آن اظهار می‌شود که گمانه‌زنی‌ها از بازداشت خانه‌گی رهبر گروه طالبان توسط مقام‌های پاکستانی سخن می‌گویند.

پیش از این مقام‌های پیشین در کاخ ریاست جمهوری افغانستان گفته بودند که ملا عمر در بازداشت نیروهای امنیتی پاکستان در شهر کراچی به سر می‌برد.

ایمل فیضی، سخن‌گوی حامدکرزی رییس جمهور پیشین افغانستان گفته بود که این موضوع توسط جان کیری، وزیر خارجۀ امریکا با آقای کرزی در میان گذاشته شده‌است.

او گفته بود، جان کیری زمانی این موضوع را در دیدار با حامد کرزی در کابل در میان گذاشته بود که به عنوان سناتور ایالات متحدۀ امریکا کار می‌کرد.

نویسندۀ کتاب یک مرد موترسایکل‌سوار به گاردین گفته‌است که در حال حاضر اشتیاق گفت‌گوهای صلح در میان طالبان، به ویژه نسل جوان این گروه وجود دارد.

ملا محمد عمر، پس از سقوط رژیم طالبان در سال ۲۰۰۱ در افغانستان دیگر در محضر عام دیده نشده اما تا کنون بیانیه‌هایی از آدرس او به نشر رسیده‌است.

چندی پیش سخن‌گوی امنیت ملی افغانستان زنده ویا مرده بودن ملا عمر را به دلیل این‌که برخی از فرمان‌دهان طالبان خواستار دیدن او بوده و موفق به دیدنش نشده‌اند، پرسش‌برانگیز خوانده گفت که در میان اعضای رهبری طالبان نیز اختلافاتی به میان آمده‌است.

با این حال، رییس جمهور غنی نیز چهار روز پیش طی سخنانی پس از ادای نماز عید، با تشکری از پیام رهبر گروه طالبان گفت که هراس‌افگنانی که از دیگر کشورها به افغانستان آمده‌اند، جدا از طالبان اند و با آنان برخورد جداگانه می‌شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟