ادعای روزنامه سعودی عکاظ: مسجد الاقصی در عربستان است!

  • انتشار: ۲۴ عقرب ۱۳۹۹
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 98225

روزنامه عکاظ چاپ عربستان با انتشار مقاله ای، در خصوص صحت وجود مسجدالاقصی در قدس اشغالی تردید کرد.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از پایگاه خبری عربی ۲۱، روزنامه سعودی عکاظ چاپ عربستان با انتشار مقاله‌ای جنجالی، در خصوص صحت وجود مسجدالاقصی در فلسطین اشغالی ایجاد تردید کرد و مدعی شد مسجد الاقصی‌ای که نامش در قرآن آمده، آن چیزی نیست که در قدس اشغالی است.

نویسنده این مقاله که «اسامه یمانی» نام دارد، در این مقاله مدعی شد: سبب اعتقاد بسیاری از مردم که می‌پندارند مسجدالاقصی در فلسطین است، آن است که بسیاری از کتب تاریخی و تفسیری، خصوصا کتب متأخرین نوشته اند مسجدالاقصی در قدس است؛ از همین رو اشتباهی در خصوص قدس، مسأله قبله (نخست ملمانان) و مسجدالاقصی پدید آمده است.

او در ادامه ادعای خود گفت: مسجدالاقصی‌ای که پیامبر از آن صحبت می‌کند، در منطقه «الجعرانه» در میان مکه و طائف واقع شده و در فلسطین نیست.

او همچنین گفت: قدس، مسجدالاقصی نیست؛ چرا که چنین نامی نه در زمان بعثت رسول الله (صلى الله علیه و آله سلم) و نه در زمان خلفای راشدین وجود داشته است؛ همچنانکه قدس اصلا نام یک شهر است و مسجدالاقصی نیز یک مسجد است.

نویسنده مقاله روزنامه عکاظ سپس با آوردن بحث‌های طولانی به منظور تلاش برای اثبات نظر خود و اینکه به خلاف آنچه که مرسوم است، مسجد الاقصی قبله نخست مسلمان نیست، نوشت: اکنون پس از آوردن نظرات گذشتگان مشخص شد هیچ اجماعی در خصوص اینکه نشان دهد بیت المقدس قبله نخست (مسلمانان) محسوب می‌شود، وجود ندارد؛ هر چند این مقوله در لسان افراد و کتاب‌هایی از این دست شایع است.

او گفت: طبق آنچه ابن خلکان می‌گوید، عبدالملک بن مروان، مسجد قبه الصخره را در سال ۶۹۱ میلادی ساخت؛ چرا که مردم از ممانعت آن‌ها از انجام مراسم حج شکایت داشتند و آنهم به دلیل بیعت گرفتن ابن زبیر از حجاج بود؛ برای همین منظور عبدالملک بن مروان مسجد قبه الصخره را ساخت و آن را مکانی برای حج بجای مکه کرد.

او در پایان اعلام کرد درسی که ما از این مسأله می‌گیریم آن است که اختلاف‌های موجود در بین روایت‌ها به دلیل امور سیاسی است و ارتباطی با مسائل ایمانی ندارد و به نفع اعمال و مسائل عبادی نیست.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟