ادامه کوچ اجباری هزاره‌ها؛ ساکنان ۱۷ روستا در دایکندی و غور وادار به کوچ شده‌اند

  • انتشار: ۱۹ عقرب ۱۴۰۱
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 134218

گزارش‌ها حاکی است که طالبان ساکنان ۱۷ روستا را در ولایت‌های غور و دایکندی مجبور به کوچ کرده‌اند.

براساس معلومات رسیده از منابع محلی به ۸صبح، طالبان باشنده‌گان ۱۵ روستا را در ولسوالی کجران ولایت دایکندی، وادار به کوچ اجباری کرده‌اند.

همچنان، منابع محلی می‌گویند که باشنده‌گان دو روستا در ولسوالی لعل‌وسرجنگل ولایت غور نیز از سوی طالبان کوچ اجباری داده شده‌اند.

بربنیاد معلومات منابع، در هر دو ولایت، طالبان براساس یک «ادعا» و «حکم مقام طالبان» باشنده‌گان این روستاها را که هزاره‌نشین هستند، مجبور به کوچ اجباری کرده‌اند.

منابع از ولایت دایکندی، روز چهارشنبه، ۱۸ عقرب، در گفت‌وگو با ۸صبح می‌گویند، فردی به‌ نام «نیزمحمد» دو هفته پیش به شنده‌گان ۱۵ روستا در کجران ضرب‌الاجل تعیین کرد که خانه‌های‌شان را ترک کنند.

نیزمحمد مدعی است که زمین‌های مربوط به این روستاه‌ها، ده‌ها سال پیش چراگاه گوسفندان پدربزرگ وی بوده است و اینک او می‌خواهد که این زمین‌ها را دوباره تصاحب شود.

منابع از این روستاها به‌ نام‌های کورک‌توغی، شی‌گاتک، بیدک، لونده، سنگ شهرک، تترنگگ، آب‌دره، خمی‌توب، کجکی، پس‌آب بلو، بندسنگ، پشت‌ ساغوم، پس‌آب بازمیر، سردشت و تاریکنو نام می‌برند.

منابع می‌افزایند که نیزمحمد عضویت گروه طالبان را دارد و حکمی را هم از مراجع بلندپایه طالبان برای تصرف این روستاها با خود آورده است.

طبق معلومات این منابع، امروز ۱۵ تن از بزرگان این روستاها به نماینده‌گی از دیگران به ولایت دایکندی مراجعه کرده‌اند تا بگویند که «آنان زمین اجدادی‌شان را رها نخواهند کرد».

به گفته منابع، نماینده‌گان روستاها موفق نشده‌اند با والی طالبان در دایکندی دیدار کنند. به آنان گفته شده است که والی به سفر رفته است.

منابع می‌افزایند که پیش از این نماینده‌گان این روستاها به ولسوالی و دادگاه محلی طالبان در ولسوالی کجران نیز مراجعه کرده بودند، اما قاضی محلی طالبان گفته است که «نیزمحمد حکم از مراجع بلند‌پایه امارت اسلامی دارد و فیصله این قضیه از صلاحیت او نیست.»

مسوولان ولایتی دایکندی به نماینده‌گان این ۱۵ روستا گفته‌اند که آنان ملزم به اجرای حکم‌اند و باید باشنده‌گان روستاها خانه‌های‌شان را ترک کنند.

در یک رویداد دیگر، منابع محلی در ولسوالی لعل‌وسرجنگل غور امروز  می‌گویند که طالبان باشنده‌گان دو روستا در این ولسوالی را به‌گونه‌ اجباری کوچ داده‌اند.

براساس گفته‌های منابع، طالبان باشنده‌گان روستای «بوم» در منطقه‌ «چهارآسیاب» و روستای «تنگی نوشته» در منطقه‌ «کرمان» ولسوالی لعل‌وسرجنگل را براساس خواست یک فرد کوچ اجباری داده‌اند.

طبق معلومات منابع، باشنده‌گان روستای «بوم» حدود ۸۰ سال قبل زمین این روستا را از فردی به‌ نام «صادق‌خان» براساس سند عرفی خریداری کرده‌اند، اما اکنون «رازق‌خان» وارث او زمین را پس گرفته است.

باشنده‌گان این روستا در عریضه‌ای که با رسانه‌ها شریک کرده‌اند، ادعا دارند که وارثان «صادق‌خان» در گذشته وکیل آنان را مسموم کرده و به قتل رسانده‌اند و براساس یک فیصله‌ «غیرقانونی و غیابی» آنان را مجبور به کوچ کرده‌اند.

آنان در عریضه‌شان تاکید کرده‌اند که پنج مکتوب از دادگاه عالی در کابل، دادگاه تمیز در قندهار و معاونت قضایی غور در دست دارند تا در این مورد تحقیق و بررسی مجدد صورت بگیرد، اما «تنها جمعه‌خان، مدیر حقوق و قاضی حنفی، قاضی محکمه لعل‌وسرجنگل، به‌ خاطر زدوبندی که با وارثین صادق‌خان دارند، دوسیه مایان را جهت تحقیق و بررسی به ولایت غور روان نمی‌کنند.»

از سویی هم، منابع می‌گویند که طالبان باشنده‌گان روستای «تنگی نوشته» در منطقه‌ کرمان ولسوالی لعل‌وسرجنگل را نیز به‌گونه‌ جبری کوچ داده‌اند و آنان ناگزیر شده‌اند که به ولایت‌های همجوار غور بروند.

این در حالی است که پیش از این گزارش‌هایی از ولایت‌های دایکندی و غور به نشر رسید که شماری از سوی طالبان مجبور به کوچ اجباری شده‌اند. گزارش‌های مشابه از ولایت‌های تخار، غزنی و پنجشیر نیز به نشر رسیده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟