ادامه بازی پاکستان با برگ حنا ربانی

  • انتشار: ۱۰ قوس ۱۴۰۱
  • سرویس: تیتر 2دیدگاه
  • شناسه مطلب: 134643

سفر «حنا ربانی» وزیر دولت در امور خارجه پاکستان به کابل، متن را به حاشیه برد و بسیاری‌ها از جای توجه به اهداف مأموریت او، ظاهرش را مورد توجه قرار دادند.

اصل قضیه این است که سفر این بانوی پاکستانی به قلمرو طالبان در حالی انجام شد که گروه طالبان از بابت نقض حقوق بشر و محددویت بر زنان، به شدت تحت فشارهای داخلی و بین‌المللی قرار دارد. به عبارت دیگر، طالبان اکنون در داخل و خارج از افغانستان به عنوان یک گروه زن‌ستیز و ناقض حقوق بشر شناخته می‌شود که این امر مانع بزرگی در برابر به رسمیت شناخته شدن طالبان به شمار می‌رود اما سازمان اطلاعات پاکستان با اعزام یکی از بانوان کابینه دولت این کشور به کابل، خواست تا با استقبال طالبان از این خانم، چهره زن‌ستیزانه طالبان را ترمیم کند.

این که گفته می‌شود حنا ربانی به منظور گسترش روابط پاکستان و طالبان و حل مشکلات مرزی به کابل آمده است و یا این که وی در گفتگو با سران طالبان، این گروه را تشویق کرده است تا تلاش خود را برای گفتگوهای دولت پاکستان و تحریک طالبان یا تی‌تی‌پی بیشتر کند، ظاهر قضیه است زیرا روابط پاکستان و طالبان چنان به هم نزدیک است که اکنون به هم‌آغوشی مرگبار تبدیل شده است.

دیگر این که پیگیری موضوع مذاکرات دولت پاکستان و تحریک طالبان، از صلاحیت حنا ربانی و وزارتخانه وی نیست بلکه راهبرد خارجی پاکستان در قبال افغانستان اعم از سیاست، امنیت و تجارت، در حیطه و اختیارات ارتش پاکستان و سازمان آی.اس.آی قرار دارد. لذا سفر این مقام زن پاکستانی به کابل، در جهت تطهیر طالبان صورت گرفت تا زمینه همکاری‌های بیشتر جامعه جهانی را با طالبان فراهم کند.

در حقیقت، حنا ربانی در سفر به کابل، کار پرستو را انجام داد تا نظر جهان به سوی طالبان جلب شود. شاید این سخن کمی عامیانه به نظر برسد اما وقتی سیاست، عاری از اخلاق باشد، سیاستمداران و نیروهای امنیتی برای رسیدن به هدف، دست به هر کاری می‌زنند. مثلاً «رادیو مشال» هفتم نوامبر یعنی سه هفته پیش گزارشی را از نقش ادارات امنیتی پاکستان در پخش فیلم‌های خصوصی سیاستمداران مخالف سازمان آی.اس.آی منتشر کرد. در این گزارش به قضیه «اعظم سواتی» عضو ارشد حزب «انصاف» اشاره شده است که از آدرس نامعلومی تهدید شد که اگر به مخالفت علیه نهادهای امنیتی پاکستان ادامه دهد، فیلم رابطه وی و همسرش را منتشر خواهند کرد. ظاهراً اعظم سواتی منتقد سازمان آی.اس.آی با همسرش به مسافرت رفته بود اما غافل از این که قبلاً مأموران آی.اس.آی در اتاق استراحت آن‌ها دوربین کار گذاشته بودند. اعظم سواتی پنجم نوامبر در مقابل خبرنگاران در لاهور اشک ریخت و این خیانت سازمان آی.اس.آی را علنی کرد.

این را اضافه کنم که ساختار ارتش و سازمان اطلاعات پاکستان، نسخه برون‌مرزی ارتش و سرویس اطلاعات بریتانیای کبیر است که روی خدعه و نیرنگ بنا شده است. آنچه از قدرت و توانایی سازمان آی.اس.آی گفته می‌شود، عمدتاً به عنصر فریب‌کاری و حیله‌گری این سازمان برمی‌گردد. مثلاً ارتش و سازمان اطلاعات پاکستان برای افغانستان، کاردار و سفیری فرستاده است که برای فریب قشر سنتی افغانستان و دل‌خوشی طالبان، یک وجب ریش گذاشته است و لباس محلی می‌پوشد اما وقتی موضوع فریب جامعه جهانی در میان باشد، دیگر ریش کارآیی ندارد و سازمان آی‌اس.آی خانمی را بین طالبان می‌فرستد که ظاهر وی با ابتدایی‌ترین معیارهای طالبان هم‌خوانی ندارد.

سخن پایانی این که دولت پاکستان و به خصوص ارتش و سازمان اطلاعات این کشور، بیش از هفتاد سال است که جهان و افغانستان را با شیوه‌های مختلف به بازی گرفته است و این بار نوبت برگ حنا ربانی بود که به میدان آمد.

شرح تصویر:

سفیر و یا کاردار پاکستان در کابل، فردی به اسم «عبیدالرحمان نظامی» است که در تصویر زیر کنار حنا ربانی در فرودگاه کابل دیده می‌شود. وی از افراد معتمد ارتش پاکستان و فرد نزدیک به سازمان آی.اس.آی است که سال‌های طولانی در حوزه کشمیر و هند فعالیت کرده است.

محمد مرادی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟