اختلال دیسفوری و راههای درمان آن

  • انتشار: ۲۰ ثور ۱۴۰۰
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 96191

اختلال دیسفوری که پیش از قاعدگی رخ می دهد در گروه اختلالات افسردگی و اختلالات دو قطبی جای می گیرد. در این حالت زنان با نوعی اختلال روانی قبل از قاعدگی روبرو می شوند که مستلزم توجه می باشد.

این اختلال در انگلیسی به نام «PMDD» یاد می شود. اگرچه این پریشانی روان ویژه زنان است اما آشنایی مردان با این حالت نیز توصیه می شود چون می توانند به زنان خود در درمان آن کمک کنند.

اختلال دیسفوری چیست و درمان آن کدام است؟
اختلال دیسفوری چیست و درمان آن کدام است؟

با ما همراه شوید تا اختلال دیسفوری را بهتر بشناسیم:

اختلال دیسفوری چیست؟

واژه دیسفوری با ریشه یونانی «دیسفورس» به معنای «به سختی تحمل کردن» می باشد. این اختلال در گروه حالات بد بدنی و روانی قرار می گیرد و اگرچه یک احساس کوتاه مدت است اما احتمال تبدیل شدنش به یه یک سرخوردگی بلند مدت نیز وجود دارد که این صورت باید توجه جدی به آن صورت گیرد.

نمی توان فرد مبتلا به دیسفوری را یک بیمار روانی نامید اما نشانه های اختلالات روانی در فرد دیده می شود. داستان زمانی تلخ تر می شود که دیسفوری و افسردگی دست به دست هم بدهند و اندوه ناشی از دیسفوری سبب افسردگی مزمن گردد.

این حالت بیشتر در بین زنان بالغ بین ۲۵ تا ۴۴ سال رخ می دهد. گاهی اوقات دیسفوری می تواند به سوء مصرف مواد منجر گردد.

علائم اختلال دیسفوری

همان طور که می دانید بسیاری از زنان در حدود ۷ روز قبل از آغاز عادت ماهانه حالات خاصی را تجربه می کنند و این نشانه ها حتی تا چند روز پس از شروع قاعدگی نیز ادامه می یابد.

«نگرانی و استرش شدید، اندوه و گریه، بی خوابی و پرخوابی، ضعف بدنی و آشفتگی روانی» از نشانه های عمده اختلال دیسفوری می باشد.

به یاد داشته باشید که اختلال دیسفوری به سندروم قبل از عادت ماهانه شباهت بسیاری دارد با این تفاوت که حالات و نشانه های آن از سندروم پیش از قاعدگی شدیدتر  است و این دو را نباید با اهم اشتباه گرفت.

دیسفوری را به طور خلاصه می توان یک احساس نارضایتی طولانی مدت نامید که با «احساس افسردگی، احساس اضطراب، احساس خستگی مداوم، از دست دادن اشتها، عدم لذت از زندگی، احساس ناامیدی، منفی نگری و پریشانی عاطفی» همراه است.

علل بروز اختلال دیسفوری

علاوه بر عادت زنانه عوامل دیگری چون درگیری های خانوادگی، محیط کاری استرس زا، فوت یکی از عزیزان، تغذیه نامناسب، مشکلات تیروئید یا مسمومیت نیز می تواند  باعث بروز اختلال دیسفوری گردد.

اختلال دیسفوری چیست و درمان آن کدام است؟
اختلال دیسفوری چیست و درمان آن کدام است؟

مصرف مواد و اختلال دیسفوری (بیماری دیسفوری)

همان طور که گفته شد ۵ درصد مبتلایان به اختلال دیسفوری را زنان بین ۲۵ تا ۴۴ سال تشکیل می دهد. در کنار اختلال دیسفوری باید به بیماری دیسفوری اشاره کرد که با مصرف موادی مانند الکل ارتباط دارد.

براساس آزمایشات صورت گرفته در حدود هفتاد درصد از کسانیکه الکل مصرف می کنند در صورت مصرف بیش از حد به این بیماری دچار می شوند.

دیسفوری حتی می تواند به روی آوردن فرد به نوشیدن الکل منجر شود. دخانیات هم بی ارتباط با اختلال دیسفوری نیست: وقتی فرد سیگار یا تریاک را ترک کند در هفته های اول دچار بیماری دیسفوری می شود و ممکن است سبب بازگشت فرد به مصرف دوباره دخانیات گردد.

درمان اختلال دیسفوری

اختلال دیسفوری معمولا قبل از شروع عادت ماهیانه در بین زنان رخ می دهد و اگرچه تا چند روز پس از شروع نیز ادامه دارد اما یک حالت کوتاه مدت است و با قطع قاعدگی برطرف شده فرد از آن عبور می کند.

روش هایی که برای درمان سندروم پیش از قاعدگی مورد استفاده قرار می گیرد برای درمان اختلال دیسفوری نیز مفید است. به عبارتی می توان گفت بسیاری از روش های درمانی سندروم پیش از قاعدگی و اختلال دیسفوری مشابه است.

«دارو درمانی و روان درمانی» دو راه مهم درمان اختلال دیسفوری می باشد: اگرچه دارو می تواند سمپتوم ها را کنترل و اختلال را تا حدودی درمان کند اما به یاد داشته باشید که این دو راه در کنار هم جواب خواهد داد، دارو درمانی زمانی اثر خواهد کرد که با روان درمانی همراه باشد.

کنترل سمپتوم های شدید با دارو

درمان  اختلال دیسفوری از طریق دارو درمانی و روان درومانی ممکن است. دارو درمانی بیشتر زمانی انجام می شود که سمپتوم ها شدید و غیرقابل کنترل باشند. داروهایی مانند «فلوکستین، سرترالین، پارکستین و  اس سیتالوپرام» در درمان این عارضه مورد استفاده قرار می گیرد.

اختلال دیسفوری چیست و درمان آن کدام است؟
اختلال دیسفوری چیست و درمان آن کدام است؟

روان درمانی اختلال دیسفوری

همان طور که گفته شد روان درمانی و دارو درمانی در کنار هم می تواند به درمان اختلال دیسفوری منجر شود. در بخش روان درمانی می توان از همان مواردی استفاده کرد که در درمان روانی سندروم پیش از قاعدگی استفاده می شود.

درمان شناختی رفتاری و روانکاوی در این زمینه راهگشا می باشد. علاوه بر روش ها روان درمانی شناخته شده می توان از برخی ورزش ها که به تقویت روحیه و روان انسان کمک می کند نیز بهره گرفت.

ورزش هایی چون «یوگا و مدیتیشن» تا حد زیادی می تواند به درمان اختلال دیسفوری کمک شایانی  انجام دهد.

به هر صورت اکنون که با عوامل و نشانه های اختلال دیسفوری آشنا شدید بدون شک بهتر می توانید هم از خود و هم از عزیزان خود که به این وضعیت دچار می شود مراقبت کنید.

این اختلال ویژه زنان است اما مردان هم باید به آن توجه داشته باشند. اختلال دیسفوری پیش از عادت ماهانه یک وضعیت کوتاه مدت و گذراست اما بیماری دیسفوری که از آن به عنوان یک بیماری روانی یاد طولانی مدت یاد می شود می تواند به اقدامات خطرناکی چون خودکشی منجر شود.

مصرف موادی چون الکل و دخانیات می تواند سبب دیسفوری گردد و از طرفی افسردگی شدید ناشی از دیسفوری خود می تواند فرد را به سمت مصرف مواد مخدر و نوشیدن الکل سوق دهد.

همین طور عوامل استرس زا چون محیط های کاری با قوانین سفت و سخت و جنجال های خانوادگی همه و همه می تواند سبب بروز دیسفوری گردد.

پس تا می توانید عوامل استرس زا را از خود دور کنید و اگر به عنوان یک زن به این اختلال دچار می شوید زیاد نگران نباشید چون این وضعیت با برخی روش های ساده زود رفع می گردد.