اختلاف غنی و عبدالله بر سر محمد محقق

  • انتشار: ۲۶ قوس ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 34464

گفته می شود اشرف غنی رئیس جمهور و داکتر عبدالله رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی بر سر حضور محمد محقق در نشست شورای امنیت، تنش لفظی داشته اند و همین دلیل باعث شده است، که جلسات شورای امنیت در سه هفته اخیر برگزار نشود.

منابع در حکومت، می گویند که علت برگزار نشدن نشست شورای امنیت ملی، بحث در بارۀ چگونگی حضور محمد محقق، معاون رییس اجرایی در این نشست بوده است.

در سه هفتۀ اخیر نشست شورای امنیت ملی در ارگ ریاست جمهوری برگزار نشده است و به جای آن، نشست سرقوماندانی اعلی دایر می شود.

قادرشاه، سخنگوی شورای امنیت ملی می گوید مسایل مهمی که قابل بحث باشند، در نشست سرقوماندانی اعلی روی آن گفتگو می شود.

وی در این باره می افزاید: «مسایلی که به بخش های نظامی و امنیتی ربط دارند، در نشست های سرقومندانی اعلی، به بحث گرفته می شوند. این نشست نظر به اوضاع، هفته یک یا دوبار برگزار می شود. نشست شورای امنیت ملی، به گونه عموم، روی موضوعاتی چون پالیسی ها و سیاست ها می چرخد و این نشست به صلاح رییس جمهور و هنگامی که نیاز باشد، برگزار می شود. جدا از آن روزهایی که رییس جمهور در سفرهای رسمی باشد، هیچ هفته یی نیامده است که در آن، نشست شورای امنیت ملی و یا نشست سرقومندانی اعلی برگزار نشده باشد.»

بر بنیاد داده های حکومت، جلسۀ شورای امنیت ملی معمولاً هفتۀ یک‌بار تحت ریاست رییس جمهور برگزار می شود که در آن ضمن بررسی مسایل مهم امنیتی کشور، پالیسی‌ها، استراتیژی‌ها و طرزالعمل‌ها و سایر برنامه‌های مرتبط به امنیت ملی کشور به تصویب می‌رسند.

این شورا به شمول رییس جمهور شانزده عضو دارد و معاونان ریاست اجراییه نیز اعضای این شورا اند.

برخی از منابع می گویند که نشست های هفته وار شورای امنیت ملی، پس از گفته های محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی در بارۀ جنگ سوریه و نقش جوانان افغان و ایران در این جنگ، متوقف شدند.

به گفته این منابع، رییس جمهور می خواست در نخستین نشست پس از این گفته های آقای محقق، عضویت او را در نشست شورای امنیت ملی، ملغا سازد؛ اما پس از مخالفت عبدالله عبدالله با این تصمیم اشرف غنی، نشست شورای امنیت ملی برگزار نشد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟