اختلاف در جلسه «بیعت»!

  • انتشار: ۱۲ اسد ۱۳۹۴
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 7779
طالبان

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از تسنیم، «نیوزویک» در گزارشی نوشته است: هفته گذشته خبر مرگ ملاعمر رهبر سابق طالبان افغانستان منتشر شد که پس از مدتی مورد تأیید دولت و ریاست امنیت ملی افغانستان قرار گرفت.

همچنین مرگ ملاعمر توسط خانواده وی و طالبان افغان نیز تأیید شده است.

در پی انتشار خبر مرگ رهبر سابق طالبان، جلسه‌ای برای تعیین و انتصاب رهبر جدید این گروه برگزار شد که در آن برخی از افراد بلند رتبه این گروه شرکت داشتند.

بنا بر گزارش‌ها در این جلسه «ملا اختر محمد منصور» معاون اول ملا عمر از سوی افراد شرکت‌کننده به عنوان «رهبر» جدید این گروه انتخاب شد.

این درحالی است که خبرهایی از مخالفت برخی از افراد بلند رتبه این گروه از جمله «ملاعبدالقیوم ذاکر»، «ملا محمد حسن رحمانی»، «ملا عبدلرزاق»،« ملا محمد رسول» و چند تن دیگر منتشر شده که با اعلام جانشینی «ملا اختر محمد منصور» مخالفت کرده‌اند و به جای وی «ملا محمد یعقوب» پسر ملاعمر را مناسب این مقام می‌دانند.

از طرفی خبرگزاری «رویترز» گزارش کرد در جلسه‌ای که سران طالبان افغانستان برای انتخاب جانشینی رهبری برگزار کرده بودند، پسر و برادر ملاعمر به نشانه اعتراض در مورد انتخاب ملا منصور به عنوان جانشین این جلسه را ترک کرد.

اما عبدالقیوم ذاکر با انتشار بیانیه‌ای گفت: این حقیقت ندارد که با اخترمحمدمنصور رهبر جدید منتخب طالبان اختلاف دارد.

پس از خبر مرگ ملاعمر، خبر مرگ «جلال‌الدین حقانی» سرکرده گروه حقانی منتشر شد اما پس از مدتی این خبر از سوی سایت طالبان رد شد.

همچنین سرکرده گروه حقانی با انتشار بیانیه‌ای موافقت و حمایت خود را از رهبری ملا اختر محمد منصور بر گروه طالبان افغانستان اعلام کرده است.

یکی از افراد نزدیک به رهبری طالبان گفت: شورای کویته تیم شش نفره‌ای را برای ملاقات با «طیب آغا» به دوحه قطر فرستاده تا نظر آنها را در مورد حمایت از ملا اختر منصور جویا شود.

در خبرها آمده بود که دفتر سیاسی طالبان در مورد خبر مرگ ملاعمر اظهار بی‌اطلاعی کرده و در جریان انتصاب ملا اختر منصور نبوده است.

طالبان این دفتر را در قطر برای انجام فعالیت‌های سیاسی از جمله پیشبرد مذاکرات صلح بازگشایی کرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟