احیای تفکر دیوبند در افغانستان

  • انتشار: ۲۲ سرطان ۱۳۹۶
  • سرویس: دین و اندیشه
  • شناسه مطلب: 27519
شورای علمای افغانستان از خواسته عبدالله عبدالله، رئیس اجرائيه دولت افغانستان مبنی بر تأسیس یک شاخه حوزه علمیه دیوبند هندوستان در افغانستان استقبال کرد.

شورای علمای افغانستان ضمن تأیید خواسته عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه حکومت افغانستان مبنی بر تأسیس یک شاخه حوزه علمیه دیوبند هندوستان در افغانستان گفته است، که اگر حوزه علمیه دیوبند با این درخواست موافقت کند، این یک اقدام نیک خواهد بود. محمد قاسم حلیمی سخنگوی شورای علمای افغانستان از اظهارات عبدالله عبدالله استقبال کرد، که در یک جلسه ویژه هیئت وزرا گفته بود، که مدارس دینی در افغانستان مشکلاتی دارند و باید به آن رسیدگی شود و در این زمینه خواستار یک شاخه حوزه علمیه دیوبند هندوستان در افغانستان شده بود. حلیمی در عین حال می افزاید “هر نهاد علمی و مذهبی که به افغانستان انتقال می یابد و بر اساس اعتدال زمینه تدریس علوم دین را برای فرزندانمان مهیا می کند، برای ما قابل تأیید و پذیرش می باشد”

ناگفته نماند که اکثر جوانان افغان برای کسب علوم دینی به کشور همسایه پاکستان عزیمت می کنند و در مدارس دینی این کشور به تحصیل می پردازند و اکثر علمای افغانستان بویژه سران طالبان از جمله ملا محمد عمر رئیس سابق طالبان تحصیل کرده از مدارس دینی پاکستان بوده اند، ملا عمر در حوزه علمیه حقانی در شهرستان نوشهره ایالت خیبر پشتونخوا علوم دینی را فرا گرفته بود و مولانا سمیع الحق رئیس حوزه علمیه حقانی خود را پدر معنوی طالبان افغانستان می پنداشت، در دوره پنج ساله حکومت طالبان در کابل نیز علماء مدارس دینی پاکستان بویژه مولانا سمیع الحق و مولانا فضل الرحمان همیشه بین پاکستان و قندهار در حال رفت و آمد بودند، چون ملا عمر در قندهار مستقر بود. اینکه چرا امروز در سطح دولت افغانستان این احساس پیدا شده که باید تفکر حوزه علمیه دیوبند باردیگر در این کشور احیا شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟