آموزش کامل احکام ذبح اسلامی

  • انتشار: ۲۵ جدی ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 74249

در فقه اسلامی حلال شدن گوشت منوط به رعایت احکام ذبح اسلامی است و شاید این مساله تنها دلیلی باشد که در نگاه اول برای ذبح حیوانات از سوی مسلمانان مطرح می شود.
اما طبق تحقیقات علمی دانشمندان در جهان با کیفیت بودن، ماندگاری افزون‌تر و نیز ذبح بدون درد چهارپایان در ذبح اسلامی به اثبات رسیده است.

چرا رعایت احکام ذبح اسلامی توصیه شده است؟

دراحکام ذبح اسلامی شکافی در عرض یک ثانیه بر روی گردن انجام می‌شود که با یک چاقوی تیز، همه رگ‌های گردن به جزء طناب نخاعی قطع شده و با این عمل، خونریزی به سرعت و ناگهانی اتفاق می‌افتد. در این حالت به سرعت فشار خون از دست رفته و مغز دچار فقرخون شده و هیچگونه دردی را حیوان احساس نمی‌کند.

شرایط در این نوع ذبح این است که سر از بدن جدا نشده و هنگام ذبح تا خارج شدن روح از بدن باقی بماند. اگر طناب نخاعی قطع شود فیبر عصبی که به قلب می‌رود ممکن است آسیب دیده و سبب توقف فعالیت قلب گردد. بنابراین ایستایی خون داخل عروق اتفاق می‌افتد. از جنبه علمی، هنگامی که برش در قسمت گردن ایجاد می‌شود پیام این برش به سرعت به مغز مخابره شده و مغز به دلیل کاهش فشار خون، پیام عصبی را از کانال نخاعی (اتصال سر به نخاع) به قلب می‌فرستد.

احکام ذبح اسلامی

به همین دلیل در احکام ذبح اسلامی حیوان احساس درد نمی کند. از سوی دیگر در این حالت قلب با فشار بیشتری خون را پمپاژ می کند تا فشار از دست رفته را جبران کند که موجب می شود خون بیشتری از بدن حیوان خارج شود و به این ترتیب گوشتی با ماندگاری طولانی و بهداشتی حاصل می شود.

بایدهای احکام ذبح اسلامی

برای اینکه ذبح یک حیوان مطابق با دستورالعمل اسلامی و حلال باشد باید به چند مطلب توجه داشت:

از جمله اینکه فردی که عمل ذبح را انجام می دهد باید مسلمان باشد و دشمنی با پیامبر گرامی اسلام و اهل بیتش (علیهم السلام) نداشته باشد.

در موقع ذبح رو بقبله بودن و استفاده از جسم تیز آهنی و بردن نام خدا نیز از شرایط ذبح شرعی می باشد.

اما در مورد اینکه سر حیوان از چه قسمتی باید ذبح شود نیز مساله ای است که باید مورد توجه قرار گیرد، آنچه که در احکام ذبح اسلامی آمده است این را روشن می کند که برای بریدن سر حیوان حلقوم (مجراى تنفس) و مِرى (مجراى غذا) و دو شاهرگ را که در دو طرف حلقوم است (و به این چهار تا «أوداج أربعه» گفته می‌شود)، از پایین برآمدگى زیر گلو، به طور کامل بریده شود.

در صورت رعایت این موارد، گوشت حلیت پیدا کرده و مصرف آن توسط مسمانان بلامانع می شود.

آیا ذبح اسلامی بی رحمانه است؟

گروهی از فعالان حقوق حیوانات احکام ذبح اسلامی را را بی رحمانه دانسته و آن را روشی منسوخ می دانند، آنان ادعا می کنند که ذبح اسلامی روشی دردناک و غیر انسانی در کشتار دام می باشد. از این رو آنان روش های بی حسی قبل از کشتار دام را توصیه می کنند.

برای اینکه بدانیم واقعا ذبح اسلامی بی رحمانه است یا خیر بهتر است به روش های مورد استفاده در کشورهای دیگر و مزایا و معایب آنها نیز نگاهی بیندازیم.

در انگلستان کشتار دام به روش انسانی وابسته به بیحسی انجام می شود. آنان معتقدند که در این روش چون حیوان بی حس شده بنابراین هوشیاری خود را از دست داده و درد کمتری را حین کشتار متحمل می شود.

برخی از روش های بی حسی قبل از کشتار در انگلستان به شرح زیر است:

استفاده از تپانچه بی حسی از طریق صدمه به مغز

در این روش، بی هوشی از طریق گلوله به مغز و آسیب مغزی انجام می شود. اما گفته می شود که این روش میزان ابتلا به بیماری جنون گاوی را افزایش می دهد زیرا عوامل عفونی مغز در اثر شلیک گلوله به همه قسمت های بدن پخش می شود. همچنین این کار باید توسط افراد ماهر انجام شود در غیر این صورت ممکنن است موقعیت گلوله درست نباشد و مجبور به شلیک دوباره به حیوان شود که در این صورت حیوان درد بیشتری را تحمل خواهد کرد.

بی حسی الکتریکی

در این نوع از بی حسی یک جفت انبرک الکتریکی دو طرف سر دام قرار می گیرد و جریان الکتریکی پس از عبور از انبرک ها به مغز رسیده و هوشیاری دام از بین می رود. گاو و گوسفند و بز وشتر مرغ به این روش بی حس می شوند.

دکتر هارولد هیلمن معتقد است که این نوع بی حسی کاملا دردناک است. در گزارشی از انجمن سلطنتی پیشگیری از رفتار ظالمانه با حیوانات آمده است که بی حسی ایجاد شده در این روش بین ۲۰ تا ۴۰ ثانیه دوام می آورد و مدت زمان بی حسی تا برش گلو توسط چاقو ۷۰ ثانیه زمان نیاز دارد بنابراین بسیاری از دام ها هوشیاری خود را پس از بی حسی الکتریکی بدست می آورند و قبل از جاری شدن خون از بدن تلف می شوند.

بی حسی حمام آبی

این روش برای طیور، بوقلمون، اردک و غاز کاربرد دارد و پرنده به طور وارونه بوسیله یک پایبند توسط ریل وارد حمام آب می شود و مگر توسط جریان الکتریکی صورت می گیرد.

هدف اصلی این روش ایست قلبی می باشد در حالیکه بسیاری از پرندگان قبل از کشتار هوشیاری خود را بدست می آورند

روش های دیگری چون بی حسی با گاز و … نیز وجود دارد.

دستورات اسلام در خصوص کشتار دام و ذبح اسلامی فراوان است که با مراجعه به این دستورات پی می بریم که اسلام دین رافت و رحمت برای انسانها و حیوانات است بطوری که حتی سفارش شده است، که چاقوی ذبح دام، را مقابل حیوان دیگری تیز نکنیم، با همه اینها آیا روش اسلام در ذبح حیوان بی رحمانه است؟