احمد ضیاء مسعود در پی برکناری اشرف غنی از ریاست جمهوری است

  • انتشار: ۳۰ حمل ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 21056

بعد از برکناری احمد ضیاء مسعود نماینده ویژه پیشین رئیس جمهور در امور اصلاحات و حکومتداری خوب، اکنون نزدیکان مسعود می گویند؛ آقای مسعود و نزدیکانش بروی طرحی کار می کند که رئیس جمهور غنی را از وظیفه اش برکنار کنند و زمینه انتخابات ریاست جمهوری فراهم شود.

مشاور امور رسانه‌ای احمد ضیا مسعود نماینده‌ی ویژه‌ی پیشین رییس جمهور در امور اصلاحات و حکومتداری خوب، گفت که آقای مسعود در حال آماده کردن “طرح تشکیل حکومت موقت” است.

آقای مسعود دوشنبه (۲۸ حمل) به فرمان رییس جمهور غنی از سمتش برکنار شد.

مقامات در ارگ ریاست جمهوری ناکارآمدی آقای مسعود را دلیل برکناری وی اعلام کرده اند.

آقای مسعود در واکنش به این فرمان روز گذشته (سه شنبه) در یک نشست خبری در کابل گفت: “نظر به قرارداد، رییس جمهوری قدرت و حق برکناری‌ او را ندارد” و افزود که در حال رایزنی با متحدانش است و به زودی در یک نشست خبری تمام موضوع‌ها را به “گونه‌ی واضح” اعلام می‌کند.

رحمت الله بیژن پور، مشاور رسانه‌ای احمد ضیا مسعود امروز به تلویزیون ۱ گفته است که به اساس طرح آقای مسعود، “رییس جمهور غنی باید کنار برود و اداره‌ی موقت وظیفه خواهد داشت که زمینه‌ی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی را فراهم کند”.

آقای بیژن پور افزود: “هرچه زودتر باید موضوع استعفای آقای غنی مطرح و حکومت موقت اعلام شود. ادامه‌ی حکومت کنونی اطمینانی برای بهبود وضعیت موجود نیست.”

به گفته‌ی او، رایزنی‌ها در مورد این طرح با جریان‌های سیاسی ادامه دارد و تا یک هفته‌ی دیگر اعلام می‌شود.

ارگ ریاست جمهوری در این مورد ابراز نظر نکرد، ولی نزدیکان رییس جمهور غنی به این باورند که طرح تشکیل اداره‌ی موقت را “در داخل کشور و جامعه‌ی جهانی کسی نمی‌پذیرد”.

این در حالیست که گفته می شود بعد از برکناری آقای مسعود، فردای برکناری آقای مسعود به کارمندان این اداره اجازه‌ی ورود داده نشده به اداره وی را نداده اند.

دفتر نماینده‌ی ویژه رییس جمهوری در امور اصلاحات و حکومتداری خوب در ارگ ریاست جمهوری قرار دارد و حدود ۸۰ کارمند داشت. این دفتر شامل واحد بودجوی ریاست جمهوری است که سالانه ۵۰ میلیون افغانی بودجه‌‎ی برای آن اختصاص داده شده است.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟