احزاب و جریان های سیاسی: اعتراض های مدنی خود را در کابل و ولایت ها آغاز می کنیم

  • انتشار: ۷ سنبله ۱۳۹۷
  • سرویس: اجتماعیامنیت و حوادث
  • شناسه مطلب: 46702

تعدادی از احزاب و جریان های سیاسی و شخصیت های ملی در واکنش به عدم توجه حکومت به درخواست شان در مورد برگزاری انتخابات پارلمانی گفتند که اعتراض های مدنی خویش را در کابل و ولایت ها آغاز می کند.

گفته می شود تعدادی از معترضان امروز (چهارشنبه) سرک میدان هوایی و چهارراهی عبدالحق را مسدود کردند. در اعلامیه احزاب و ائتلاف های سیاسی آمده است که “احزاب، ایتلاف ها و جریان های سیاسی بارها اعلام کرده بودند که دست به اعتراضات مدنی می‌زنند و دروازه‌های تقلب را بسته می‌کنند و زیر بار تقلب نمی‌روند. بنابراین اعتراضات امروز ما سرآغاز اعتراضات گسترده مدنی در مرکز و ولایات افغانستان است.”

در این اعلامیه گفته شده انتخاباتی که در قانون اساسی ما به حیث یک ارزش ملی به آن تأکید شده است؛ انتخابات شفاف، عادلانه و دور از تقلب است. اینک با برنامه هایی که حکومت و کمیسیون مستقل انتخابات در پیش گرفته است، انتخابات شفاف و عادلانه ای که در قانون اساسی تسجیل شده است، برگزار نخواهد شد و پر از تقلب خواهد بود.

در این اعلامیه آمده است، دلیل مدعای ما این است که کمیسیون، انتخابات پارلمانی را با سیستمی برگزار می کند که بخش بزرگ آراء مردم در آن ضایع می شود. دوم اینکه هیچ نظارتی تاثیرگذار از کارکردهای کمیسیون انتخابات صورت گرفته نمی‌تواند و سوم اینکه میلیونها تذکره بی‌صاحب و خیالی توزیع و میلیونها نفرکه اصلا وجود خارجی ندارند در ثبت نام غیر استندرد و دستی راجستر شده اند.

احزاب، ایتلاف‌ها و جریانهای سیاسی از زمستان سال گذشته نگرانیهای عمیق خود را با حکومت، کمیسیون انتخابات، یوناما و نمایندگی های خارجی ابراز داشتند. رهبران سیاسی در همه نشستهای شان به حکومت و نهاد های مسوول تذکر دادند؛ اما تاکنون هیچ اهمیتی به خواسته ها و مطالبات احزاب داده نشده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟